Tag: toán tiếng anh

  • Đề Thi Mẫu Kỳ Thi SEAMO

    Đề Thi Mẫu Kỳ Thi SEAMO

    O2 Education xin gửi tới thầy cô và các em Đề Thi Mẫu Kỳ Thi SEAMO bằng file PDF.

    Kỳ thi SEAMO là gì?

    SEAMO là kỳ thi đánh giá năng lực Toán học bằng tiếng Anh toàn cầu dành cho học sinh từ cấp Tiểu học đến Trung học phổ thông do Ban Tổ chức SEAMO (Southeast Asian Mathematical Olympiad) Quốc tế điều hành.

    Đề Thi Mẫu Kỳ Thi SEAMO

    SEAMO được tổ chức đầu tiên vào năm 2011 bởi Ban tổ chức SEAMO quốc tế do ngài Terry Chew, tác giả bộ sách nổi tiếng thế giới “Đánh thức tài năng Toán học” giám sát về mặt học thuật.

    Thương hiệu kỳ thi SEAMO đã được biết đến trên toàn thế giới. Kỳ thi được tổ chức thường niên tại nhiều nước trên thế giới bao gồm các nước như Úc, Hồng Kông, Ấn Độ, Ý, Na Uy, Singapore, Sri Lanka, Thái Lan, Hoa Kỳ…

    Đề Thi Mẫu Kỳ Thi SEAMO

    Cùng với xu thế hội nhập quốc tế, Toán và Ngoại ngữ luôn là những môn học cơ bản nhất và cần được bồi dưỡng sớm. Các vấn đề liên quan đến Toán và Ngoại ngữ đều được áp dụng trong các chương trình dạy và phát triển tư duy ở mọi lứa tuổi.

    Đề Thi Mẫu Kỳ Thi SEAMO

  • Từ vựng Toán tiếng Anh lớp 1

    Tổng hợp Từ vựng toán tiếng Anh 1 bao gồm những phép tính cơ bản như: phép cộng, phép trừ hay các phép so sánh lớn hơn, nhỏ hơn trong tiếng Anh. Bên cạnh đó là một số hình học cơ bản như: hình tròn; hình tam giác, hình vuông,…

    Từ vựng Toán tiếng Anh lớp 1 1

    circle: hình tròn

    triangle: hình tam giác

    square: hình vuông

    Từ vựng Toán tiếng Anh lớp 1 2

    greater than: lớn hơn

    less than: nhỏ hơn

    equal to: bằng

    Từ vựng Toán tiếng Anh lớp 1 3

    add: cộng

    addition: phép cộng

    subtract: trừ

    subtraction: phép trừ

    plus: dấu cộng

    minus: dấu trừ

    altogether, sum, in total: tổng cộng

    take away, have/has left: trừ đi, còn lại

    point: điểm

    segment: đoạn thẳng

  • Tổng hợp 500 từ vựng toán tiếng Anh

    Từ vựng toán tiếng Anh dành cho học sinh tiểu học, trung học.

    absolute valuegiá trị tuyệt đối
    accelerationgia tốc
    acutenhọn (góc)
    acute anglegóc nhọn
    acute triangletam giác nhọn
    add (addition)cộng (phép cộng)
    addendmột số hạng (trong tổng)
    addition rulequy tắc cộng
    additivecộng tính
    adjacentliền kề, cạnh nhau
    adjacent anglesgóc kề bù
    algebraic expressionbiểu thức đại số
    alternative anglesgóc so le
    altitudeđường cao
    anglegóc
    angle bisectorphân giác của góc
    angle trisectorscác tia chia một góc thành ba góc bằng nhau
    annulushình vành khăn
    anticlockwise rotationsự quay ngược chiều kim đồng hồ
    arbitrarybất kỳ, tùy ý
    arccung
    areadiện tích
    argumentlập luận, lý lẽ
    arrangesắp xếp
    arraymảng hình chữ nhật
    ascending orderthứ tự tăng dần
    assigngán
    associativetính chất kết hợp
    assumegiả sử
    assumptiongiả thiết
    at mostnhiều nhất là
    attacktấn công
    attainđạt được
    averagetrung bình cộng
    axistrục
    baseđáy (tam giác, hình thang)
    base of a coneđáy của hình nón
    bearing anglegóc định hướng
    binomialnhị thức
    bisectchia đôi (thành hai phần bằng nhau)
    bisectorđường phân giác
    blunted conehình nón cụt
    boldđậm
    cartesian systemhệ trục tọa độ descartes
    centertâm (đường tròn)
    centimetrexăng ti mét
    centralở giữa, trung tâm
    centroidtrọng tâm (của tam giác)
    changesự thay đổi, sự biến đổi
    chessboardbàn cờ
    choicesự lựa chọn
    chorddây cung
    circleđường tròn
    circulardạng hình tròn
    circumcircleđường tròn ngoại tiếp
    circumferencechu vi đường tròn
    circumscribed triangletam giác ngoại tiếp
    clockwise rotationsự quay theo chiều kim đồng hồ
    coefficienthệ số
    columncột
    combinationtổ hợp
    commonchung, thông thường
    common differencecông sai
    complementphần bù
    composite numbershợp số
    comprisegồm có, bao gồm
    computetính toán, ước tính
    concave polygonđa giác lõm
    concentric circlescác đường tròn đồng tâm
    concurent linescác đường thằng đồng quy
    conehình nón
    configurationcách bố trí, cấu hình
    congruenceđồng dư
    congruentđồng dư (số học), bằng nhau (hình học)
    consecutiveliên tiếp
    consecutive even numbersố chẵn liên tiếp
    consequencehệ quả
    consequentlydo đó, vì vậy
    considerxem xét
    consist ofgồm có
    constanthằng số, không đổi
    constructionsự xây dựng, sự dựng hình
    continued fractionliên phân số
    contradictionsự mâu thuẫn
    converselyngược lại
    convex polygonđa giác lồi
    coordinatetọa độ
    coordinatestọa độ
    coprimenguyên tố cùng nhau
    correspondencephép tương ứng
    corresponding anglescác góc tương ứng, góc đồng vị
    corresponding sidescác cạnh tương ứng
    counting numberssố đếm 1, 2, 3, …
    cross-sectionmặt cắt ngang
    cubeluỹ thừa bậc ba, hình lập phương
    cube rootcăn bậc ba
    cuboidhình khối
    curved surface areadiện tích mặt cong
    cyclic polygonđa giác nội tiếp đường tròn
    cyclic quadrilateraltứ giác nội tiếp
    cylinderhình trụ tròn
    decimalsố thập phân
    decimal fractionphân số thập phân
    decimal placevị trí thập phân, chữ số thập phân
    decomposephân tích ra thừa số
    decreasegiảm
    decreasing orderthứ tự giảm dần
    deducesuy ra, luận ra
    deducttrừ đi, khấu trừ
    defineđịnh nghĩa
    degreeđộ (số đo của góc)
    denominatormẫu số
    densitymật độ
    dependphụ thuộc
    descending orderthứ tự giảm dần
    diagonalđường chéo
    diagrambiểu đồ, đồ thị, sơ đồ
    diameterđường kính
    differencehiệu
    digitchữ số
    dimenssionkích thước
    direct proportiontỉ lệ thuận
    directionhướng
    directly proportional totỷ lệ thuận với
    displacementđộ dịch chuyển
    distancekhoảng cách
    distinctkhác nhau, phân biệt
    distributephân chia, xếp (đồ vào túi, vào hộp…)
    dividechia
    divide (division)chia (phép chia)
    dividendsố bị chia
    divisiblechia hết
    divisorước số
    doublegấp đôi
    dozenmột tá (12 chiếc/cái)
    drawvẽ, hòa (một trận đấu)
    edgecạnh (của đa giác)
    elementphần tử (của tập hợp)
    elevationsự ngước lên, độ cao
    empty settập rỗng
    endpointđiểm mút
    enlargementđộ phóng đại
    enlargement factortỉ số đồng dạng
    ensuređảm bảo, chắc chắn rằng
    equalbằng nhau
    equalityđẳng thức
    equationphương trình
    equiangular triangletam giác đều
    equilateral triangletam giác đều
    evaluateước tính, tính
    evenchẵn (số)
    even numbersố chẵn
    exactlychính xác, đúng đắn
    expressbiểu diễn, biểu thị
    expressionbiểu thức
    exterior anglegóc ngoài (của tam giác)
    externalbên ngoài
    externally tangenttiếp xúc ngoài
    factorước số
    factorialgiai thừa
    factorise (factorize)tìm thừa số của một số
    figurehình vẽ
    fillđiền vào
    flaglá cờ
    foldgấp (giấy)
    formulacông thức
    formulaecông thức
    fractionphân số
    framekhung
    frequencytần số
    frustrumhình nón cụt
    functionhàm số
    generatetạo ra
    gradienthệ số góc
    gradient of the straight lineđộ dốc của một đường thẳng, hệ số góc
    greatestlớn nhất
    greatest common divisor (GCD)ước chung lớn nhất
    greatest valuegiá trị lớn nhất
    heightchiều cao
    hemispherebán cầu
    hencetừ đó, do đó
    heptagonhình thất giác
    hexagonhình lục giác
    highest common factor (HCF)hệ số chung lớn nhất
    holdđúng, có hiệu lực
    horizontalphương ngang
    horizontal axistrục hoành
    hypotenusecạnh huyền
    identicalgiống nhau, bằng nhau
    identityđẳng thức
    implycho thấy, dẫn đến
    improper fractionphân số không thực sự
    in term oftheo ngôn ngữ, theo
    in terms oftheo, qua
    in the formdưới dạng
    incircleđường tròn nội tiếp
    increasetăng
    increasing orderthứ tự tăng dần
    indefinitelyvô hạn
    inductionphép quy nạp
    inductivequy nạp
    inequalitybất đẳng thức, bất phương trình
    infinite sequencedãy vô hạn
    inscribed quadrilateraltứ giác nội tiếp
    inscribed triangletam giác nội tiếp
    int. sgóc trong cùng phía
    integersố nguyên
    integer numbersố nguyên
    integral(tính) nguyên
    interiorphần trong, phía trong
    internalbên trong
    intersectiongiao điểm (của đường thẳng, đường tròn), giao (của các tập hợp)
    inverse proportiontỉ lệ nghịch
    inversely proportionaltỷ lệ nghịch
    irradiusbán kính đường tròn nội tiếp
    irrational numberbiểu thức vô tỷ, số vô tỷ
    irreducible fractionphân số tối giản
    isosceles triangletam giác cân
    keychìa khóa
    kinematicsđộng học
    knightcon mã
    lapmột vòng khén kín
    largestlớn nhất
    last digitchữ số tận cùng
    leastnhỏ nhất
    least common multiple (LCM)bội số chung nhỏ nhất
    least valuegiá trị bé nhất
    left hand sidevế trái
    left-most digitchữ số đầu tiên (tính từ bên trái sang)
    lengthđộ dài
    liarngười nói dối
    lienằm trên
    limitgiới hạn
    lineđường thẳng
    line a is tangent to circle (C)đường thẳng a tiếp xúc đường tròn (C)
    line a touches circle (C) at Kđường thẳng a tiếp xúc với đường tròn (C) tại K
    linear equationphương trình bậc nhất
    linear modelmô hình tuyến tính
    locusquỹ tích
    lowest common multiple (lcm)bội số chung nhỏ nhất
    lowest termtối giản
    magic squarema phương
    major arccung lớn
    markđánh dấu
    maximumgiá trị lớn nhất
    meantrung bình
    measure of anglesố đo góc
    mediantrung vị (trong thống kê), đường trung tuyến (của tam giác)
    midlineđường trung bình (của tam giác, hình thang)
    midpointtrung điểm
    minimumgiá trị nhỏ nhất
    minor arccung nhỏ
    minusdấu trừ
    mixed fractionhỗn số
    mixed numbershỗn số
    mixturehỗn hợp
    modemốt, thế vị, đa tần (kết quả của biến cố xảy ra nhiều nhất hay phép thử xảy ra tần số cao nhất)
    modulođồng dư
    multiplebội số
    multiplicationphép nhân
    multiplynhân
    natural numberssố tự nhiên 1, 2, 3, …
    negativeâm (số âm)
    netlưới (trải hình lên mặt phẳng)
    numbersố
    number patternsơ đồ số
    numeratortử số
    objectvật thể
    observequan sát, nhận xét
    obtuse triangletam giác tù
    octagonhình bát giác
    oddlẻ
    odd numbersố lẻ
    oncemột lần
    operationscác phép toán (cộng, trừ, nhân, chia, …)
    orderthứ tự
    orderingthứ tự, sự sắp xếp theo thứ tự
    origin pointgốc toạ độ
    originalban đầu
    orthocentertrực tâm
    outsidebên ngoài, ở ngoài
    pairđôi, cặp
    pairwisetừng đôi một
    palindromic numbersố viết xuôi viết ngược đều giống nhau (ví dụ 12321)
    parabolađường cong parabol
    parallelsong song
    parallelogramhình bình hành
    paritytính chẵn lẻ
    pathđường đi, lối đi
    patternskiểu lặp lại một kiểu sắp xếp (hình, số) nhiều lần
    pentagonhình ngũ giác
    percentagephần trăm
    perfect cubesố lập phương
    perfect squaresố chính phương
    perfect square factorscác ước số là số chính phương
    perimeterchu vi (của đa giác)
    periodchu kỳ
    permutationhoán vị, chỉnh hợp
    perpendicularvuông góc, trực giao
    perpendicular bisectorđường trung trực
    plusdấu cộng
    pointđiểm
    point of concurrencyđiểm đồng quy
    point of contacttiếp điểm
    point of intersectiongiao điểm
    polecột, que
    polygonhình đa giác
    polyhedronđa diện
    polynomialđa thức
    positivedương (số dương)
    possesscó, sở hữu
    possibilitykhả năng
    powerbậc
    pressureáp suất
    prime factorisationphân tích ra thừa số nguyên tố
    prime numbersố nguyên tố
    prime numberscác số nguyên tố
    probabilityxác suất
    producttích
    proofchứng minh
    proper fractionphân số thực sự
    propertytính chất
    pyramidhình chóp
    quadrantgóc phần tư
    quadratic equationphương trình bậc hai
    quadrilateraltứ giác
    quartermột phần tư
    quotientthương (của phép chia)
    radiicác bán kính
    radiusbán kính
    rangekhoảng giá trị
    ratemức độ, tốc độ, năng suất
    ratiotỷ số, tỷ lệ
    rational numbersố hữu tỉ
    raytia
    reachđến, tới
    real numbersố thực
    reciprocaldạng nghịch đảo
    rectanglehình chữ nhật
    rectangularhình hộp chữ nhật
    recursionđệ quy
    reducegiảm
    reflectionphản chiếu, ảnh
    regionmiền
    regular polygonđa giác đều
    regular pyramidhình chóp đều
    relatively primenguyên tố cùng nhau
    remaindersố dư
    remaining numberscác số còn lại
    remains uchangedkhông đổi
    repeating decimalphần thập phân tuần hoàn
    replacethay thế, thay chỗ
    representđại diện
    respectivelytương ứng, theo thứ tự, lần lượt
    retardationsự giảm tốc, sự hãm
    rhombushình thoi
    right anglegóc vuông
    right hand sidevế phải
    right triangletam giác vuông
    right-angled triangletam giác vuông
    right-most digitchữ số tận cùng bên phải
    rookquân xe
    rootnghiệm (của phương trình)
    rounding offlàm tròn
    rowhàng, dãy
    satisfythỏa mãn
    scalethang đo
    scale factortỉ số đồng dạng
    scalene triangletam giác thường
    schedulelịch trình
    sectorhình quạt
    segmentđoạn thẳng
    selectlựa chọn
    semicirclenửa đường tròn
    sequencechuỗi, dãy số
    settập hợp
    side lengthđộ dài cạnh
    signdấu (của số), ký hiệu
    significant figureschữ số có nghĩa
    similar figurescác hình đồng dạng
    similarlytương tự
    simplified fractionphân số tối giản
    simplifyđơn giản, rút gọn
    simultaneous equationshệ phương trình
    simultaneouslyđồng thời, cùng lúc
    single fractionphân số đơn
    situateđặt ở vị trí
    sketchphác thảo, hình vẽ
    slant edgecạnh bên
    slant heightđường sinh (của hình nón)
    slippingtrượt
    slopehệ số góc
    solid figurescác hình trong không gian
    solid geometryhình học không gian
    solutionnghiệm, dung dịch
    solvegiải (phương trình)
    speedtốc độ, vận tốc
    spherehình cầu
    sphericaldạng hình cầu
    squarehình vuông (hình học), bình phương (số học, đại số)
    square rootcăn bậc hai
    statedđươc phát biểu, được trình bày
    statementmệnh đề
    statisticsthống kê
    straight lineđường thẳng
    subjectchủ thể, đối tượng
    subsettập con
    subtract (subtraction)trừ (phép trừ)
    subtrahendsố bị trừ
    successiveliên tiếp
    sufficechỉ cần
    sumtổng
    sum of squarestổng các bình phương
    supplementary angleshai góc bù nhau (có tổng bằng 180 độ)
    supposegiả sử
    surdbiểu thức vô tỷ, số vô tỷ
    surd formdạng căn thức
    surveykhảo sát, thống kê, thăm dò
    symmetryđối xứng
    system of equationshệ phương trình
    tangenttiếp tuyến
    termsố hạng
    tesselationlát mặt phẳng
    the cosine rulequy tắc cos
    the set of positive real numberstập các số thực dương
    the sine rulequy tắc sin
    thereforebởi vậy, cho nên
    timesdấu nhân
    topđỉnh
    totaltổng
    total surface areadiện tích toàn phần, diện tích bề mặt
    touchtiếp xúc
    touching spherescác hình cầu tiếp xúc nhau
    transformationbiến đổi
    trapeziumhình thang
    triangletam giác
    triangular pyramidhình chóp tam giác
    trigonometrylượng giác
    triplegấp ba (số lần), bộ ba
    trisectchia ba (góc, cạnh)
    truncated pyramidhình chóp cụt
    tuplebộ (số)
    twicehai lần
    unionhợp (của các tập hợp)
    unit circleđường tròn đơn vị
    unit squarehình vuông đơn vị
    universal settập vạn năng
    valuegiá trị
    variablebiến số
    varies as the reciprocalnghịch đảo
    varies directly astỷ lệ thuận
    varybiến đổi, biến thiên
    velocityvận tốc
    venn diagramgiản đồ venn
    vertexđỉnh (của đa giác, khối đa diện)
    vertical anglescác góc đối đỉnh
    vertical axistrục tung
    vertically opposite anglegóc đối nhau
    verticescác đỉnh
    volumethể tích
    volume of cylindethể tích khối trụ
    vulgar fractionphân số thường
    wheelbánh xe
    whole numberstập số 0, 1, 2, 3, …

  • Lợi ích của việc học Toán bằng tiếng Anh

    Lợi ích của việc học Toán bằng tiếng Anh

    Việc học Toán bằng tiếng Anh (hoặc học các môn Khoa học như Vật lý, Hóa học… bằng tiếng Anh) được xem là cách học vô cùng hữu hiệu nhằm tối ưu khả năng tư duy kết hợp với kỹ năng ngôn ngữ cho trẻ.

    Đặc biệt, nếu trẻ được học theo phương pháp này ở lứa tuổi từ 4 -12 thì sẽ những bước tiến bộ vượt bậc trong khả năng giao tiếp cũng như sớm bắt nhịp với môi trường giáo dục quốc tế từ những lớp học đầu đời.

    Lợi ích của việc học Toán bằng tiếng Anh 4

    3 lợi ích của việc học Toán, Khoa học bằng tiếng Anh

    Trang bị sớm cho trẻ tư duy phản biện cùng kỹ năng ngôn ngữ

    Khi học Toán, Khoa học bằng tiếng Anh, trẻ không chỉ dừng lại ở ngôn ngữ đơn thuần bằng các phương pháp lặp lại – ghi nhớ, bắt chước mà còn được rèn luyện thêm các kỹ năng khác như kỹ năng lập luận logic, kỹ năng giải quyết vấn đề, kỹ năng quan sát & đánh giá hiện tượng, sự vật trong đời sống hằng ngày… Chính vì thế, các em sẽ được hưởng “lợi ích kép” với chương trình học này khi não bộ được phát huy hết vai trò của nó.

    Lợi ích của việc học Toán bằng tiếng Anh 5

    Tận dụng được kho tài nguyên Toán bằng tiếng Anh khổng lồ

    Học tốt toán bằng tiếng Anh cũng là nền tảng để học sinh có thể tận dụng các nguồn tài nguyên học tập trực tuyến. Ngày nay, trên mạng internet có rất nhiều nguồn tài liệu, ứng dụng và trang web học Toán bổ ích, thú vị và hoàn toàn miễn phí từ các trường đại học và tổ chức giáo dục uy tín trên thế giới. Vấn đề duy nhất là: hầu hết các nguồn tài liệu này đều bằng tiếng Anh.

    Tăng gấp 3 cơ hội thực hành tiếng Anh

    Nếu như trước khi trẻ chỉ được tiếp xúc với ngoại ngữ thông qua tiết học tiếng Anh thông thường thì giờ đây các em có 3 lần cơ hội khi được trau dồi thêm ở các tiết học Toán – Khoa học.

    Chính vì vậy, các em sẽ có mặt lợi thế về thời gian cũng như tần suất thực hành nhiều hơn so với cách học thông thường. Từ đó mang đến sự thông thạo tiếng Anh vượt trội cũng sự nhanh nhạy trong việc nắm bắt thông tin hơn vì ngoài các vốn từ vựng liên quan đến cuộc sống hàng ngày thì các em còn được biết thêm đa dạng hơn về vốn từ vựng chuyên sâu của Toán, Khoa học.

    Lợi ích của việc học Toán bằng tiếng Anh

    Cơ hội đoạt giải cao trong các kỳ thi quốc tế

    Vì sớm làm quen và thực hành trong môi trường học thuật “thử thách” hơn khi học Toán, Khoa học bằng tiếng Anh, các em sẽ có đủ sự tự tin và kiến thức để có thể tiếp tục tham gia các kỳ thi quốc tế khác trong tương lai như kì thi SAT, A-Level, ACT (American College Testing) để có thể tiếp cận các chương trình học cao hơn.

    Xem thêm Đề thi SAT gồm những gì?

    Chính vì vậy, nếu các em đã sớm định hướng phát triển bản thân theo con đường du học thì đây chính là môi trường rèn luyện lý tưởng mà quý phụ huynh nên nghiêm túc tìm hiểu ngay từ sớm để trang bị các kiến thức và kỹ năng cần thiết cho các em.

  • Limit of a Sequence

    Limit of a sequence

    1. Basic keywords

    Some basic limits:

    • $ \lim c=c$
    • $ \lim \frac{1}{n}=0 $
    • $ \lim \frac{c}{n^k}=0 $ for some positive integers $ k $
    • $ \lim \frac{1}{\sqrt{n}}=0 $
    • $ \lim \frac{1}{\sqrt[k]{n}}=0 $ for some positive integers $ k $
    • $ \lim q^n=0 $ for $ |q|<1 $
    • $ \lim n=+\infty $
    • $ \lim n^k=+\infty $ for some positive integers $ k $
    • $ \lim \sqrt{n}=+\infty $
    • $ \lim \sqrt[k]{n}=+\infty $ for some positive integers $ k $
    • $ \lim q^n=+\infty $ for $ q>1. $

    Squeeze Law

    Let three sequences $ (u_n),(v_n) $ and $ (w_n) $ such that $ u_n\le v_n\le w_n $ and $ \lim u_n=\lim w_n=L ,$ then \[ \lim v_n=L\]
    Specially, if $ |u_n|\le v_n $ and $ \lim v_n=0 $ then $ \lim u_n=0. $

    Basic Limit Law

    Finite limits: If $ \lim u_n=A $ and $ \lim v_n=B $ then

    • $ \lim (u_n\pm v_n)=\lim A\pm \lim B $
    • $ \lim (c\cdot u_n)= c\cdot A $
    • $ \lim (u_n\cdot v_n)=AB $
    • $ \lim \frac{u_n}{v_n}=\frac{A}{B} $ if $ b\ne 0 $

    Infinite Limits:

    • $ \lim (u_n\cdot v_n) $
    • $ \lim \frac{u_n}{v_n} $

    2. Example

    Example 1. Find the limit of the following sequence, or determine that the limit does not exist: $$ \lim \frac{3n^3-1}{2n^3-1} $$
    Hint. Divide numerator and denominator by $ n^3, $ we get \begin{align*}
    \lim \frac{3n^3-1}{2n^3-1} &=\lim\frac{3-\frac{1}{n^3}}{2+\frac{1}{n^3}}\\
    &=\frac{3}{2}
    \end{align*}
    So $ \lim \frac{3n^3-1}{2n^3-1} =\frac{3}{2}. $

    Example 2.  Find the limit of the following sequences if it exists:

    1. $ \lim \dfrac{2n^3-n^2+1}{n^3+1}=2 $
    2. $ \lim \dfrac{-n^7-n^6+1}{n+2n^7}=-\dfrac{1}{2} $
    3. $ \lim \dfrac{(n+1)(n^2-3n+5)}{n^3-2n(n^2+1)+2}=-1 $
    4. $ \lim \dfrac{n\sqrt{n}+n^2-1}{2n^2+1}=\dfrac{1}{2} $
    5. $ \lim \dfrac{n+\sqrt{n^2+1}}{3n-1}=\dfrac{2}{3} $
    6. $ \lim \dfrac{n+\sqrt{n^2+2n+1}}{2-\sqrt{4n^2+1}}=-1 $
    7. $ \lim \dfrac{2n+\sqrt{n^3+2n^2+1}}{n\sqrt{3n+2}-1}=\dfrac{1}{\sqrt{3}} $
    8. $ \lim \dfrac{\sqrt[3]{-27n^6+2n+1}}{4n^2+4n+1}=-\dfrac{3}{4} $
    9. $ \lim \sqrt{\dfrac{3n^2+2n-1}{n^2+5n}}=\sqrt{3} $
    10. $ \lim \left(\dfrac{2n^2}{n^2+3n+1}-\dfrac{2n}{3n+1}\right) $
    11. $ \lim \dfrac{n+1}{n^3+1}=0 $
    12. $ \lim \dfrac{11n^2-2n+1}{n^3+n^2+1}=0 $
    13. $ \lim \dfrac{(2n+1)(n-5)+n^2+1}{n^3+n^2}=0 $
    14. $ \lim \left(\dfrac{2n}{3n^2+1}-\dfrac{n}{3n^2+1}\right) $
    15. $ \lim \dfrac{n+\sqrt{n^3+1}}{2n^2+\sqrt{n}-1}=0 $
    16. $ \lim \dfrac{2}{\sqrt{n^2+1}-n} $
    17. $ \lim \dfrac{1}{\sqrt{n}\left(\sqrt{n+2}-\sqrt{n+1}\right)} $
    18. $ \lim \dfrac{3}{\sqrt{4n^2+1}-2n+1} $
    19. $ \lim \dfrac{2^n+3^n}{5\cdot3^n+2^n} $
    20. $ \lim \dfrac{2^n-1}{3^n+2^{n+1}} $
    21. $ \lim \dfrac{2^n-3^n+5^{n+2}}{5^n+3^{n+1}} $
    22. $ \lim \dfrac{(-2)^n-5^{n+1}}{5^{n-1}+3^{n+1}} $

    Example 3. Find the limit of the following sequences if it exists:

    1. $ \lim (n^2+n-3)=+\infty $
    2. $ \lim (2n^2-n^3+4)=-\infty $
    3. $ \lim (n\sqrt{n}+3n-1)=+\infty $
    4. $ \lim \dfrac{2n^3-n^2+1}{n^2+1}=+\infty $
    5. $ \lim \dfrac{11n^4+1}{-5n^2+n+1}=-\infty $
    6. $ \lim \dfrac{2n\sqrt{n}-3}{n+\sqrt{n}-1} $
    7. $ \lim \dfrac{3^n+2^n}{2^{n+1}-1} $

    Example 4. Find the limit of the following sequences if it exists:

    1. $ \lim (n\sqrt{n}+n-3)=+\infty $
    2. $ \lim (\sqrt{n^2+n+1}+3n)=+\infty $
    3. $ \lim (\sqrt{n^2+1}-3n)=-\infty $
    4. $ \lim (\sqrt{n+1}+\sqrt{n+2})=+\infty $
    5. $ \lim (\sqrt{n+1}-\sqrt{n+2})=0 $
    6. $ \lim \left(\dfrac{1}{n-\sqrt{n^2+1}}-\dfrac{1}{n+\sqrt{n^2+1}}\right)$
    7. $ \lim (\sqrt{n^2+n+1}-n)$
    8. $ \lim (\sqrt{n^2+n+1}-\sqrt{n^2-n+1})$
    9. $ \lim \dfrac{3n+2}{\sqrt{n^2+3}-\sqrt{n^2+1}}$
    10. $ \lim \dfrac{\sqrt{n^2+n}-n}{\sqrt{n^2+1}-\sqrt{n^2+2n}}$
    11. $ \lim (\sqrt[3]{n^3+1}-n)$
    12. $ \lim (2n+1+\sqrt[3]{1-8n^3})$

    Example 5. Find the limit of the following sequences if it exists:

    1. $ \lim n(\sqrt{n^2+1}-n)=+\infty $
    2. $ \lim \sqrt{n+1}(\sqrt{n+2}-\sqrt{n}) $
    3. $ \lim n^2(\sqrt{3n^4+5}-\sqrt{3n^4+2}) $
    4. $ \lim \dfrac{n(n+\sqrt{n-n^3})}{n-\sqrt{n^2+4n}} $
    5. $ \lim (\sqrt{n^2+1}-\sqrt[3]{n^3+n})$
    6. $ \lim (\sqrt{n^2+n+1}+\sqrt[3]{1-n^3})$
    7. $ \lim (2n-\sqrt{9n^2+n}+\sqrt{n^2+2n}) $
    8. $ \lim \left(\sqrt{n^2+2n}+2\sqrt[3]{n^2-8n^3}+\sqrt{n^2+1}\right) $

    Example 6. Find the limit of the following sequence \[ \lim \frac{1+2+3+\cdots+n}{1+n^3} \]

    Example 7. Find the limit of the following sequences: $ u_n=\dfrac{\sin(2n+1)}{3^n},v_n=\dfrac{(-1)^n}{2n+3} $
    Hint. For all $ n $ we have \[ \left|\frac{\sin(2n+1)}{3^n}\right|\le \frac{1}{3^n} \]
    and \[ \lim \frac{1}{3^n}=0 \] and so $ \lim \frac{\sin(2n+1)}{3^n}=0. $

    Example 8. Express the repeating decimal $ 0.777… $ as a fraction.
    Hint. We have \begin{align*} 0.777…&=0.7+0.07+0.0007+\cdots\\
    &=\frac{7}{10}+\frac{7}{100}+\frac{7}{1000}+\cdots \end{align*}
    This is the sum of an geometric sequence with $ u_1=\frac{7}{10} $ and the common ratio $ q=\frac{1}{10}<1 $. So \[ 0.777…=\frac{u_1}{1-q}=\frac{\frac{7}{10}}{1-\frac{1}{10}}=\frac{7}{9} \]

  • Đề thi HSG Toán tiếng Anh lớp 10 Nam Định 2021

    Đề thi HSG Toán tiếng Anh lớp 10 Nam Định 2021

    Đề thi HSG Toán tiếng Anh lớp 10 Nam Định 2021

    Xem thêm:

    PART 1. MULTIPLE CHOICE QUESTIONS (7,0 points)

    Question 1. Given three distinct points $A$, $B$ and $C$. Which of the following statements is true?
    A. \( \overrightarrow{CA}-\overrightarrow{AB}=\overrightarrow{CB} \).
    B. \( \overrightarrow{AB}=\overrightarrow{CA}=-\overrightarrow{BC} \).
    C. \( \overrightarrow{BA}=\overrightarrow{AC}=\overrightarrow{CB} \).
    D. \( \overrightarrow{BA}-\overrightarrow{BC}=\overrightarrow{AC} \).

    Question 2. In the \( Oxy \) coordinate plane, given \( \triangle ABC \) with \( A(-1;-4) ,B(6;7)\) and \( C(-2;9) \). Let \( G \) be the centroid of \( \triangle ABC \). The coordinates of \( G \) are
    A. \( G(1;4) \).
    B. \( G(-1;4) \).
    C. \( G(1;-4) \).
    D. \( G(3;12) \).

    Question 3. Given a right triangle \( ABC \) at A. Which of the following statements is false?
    A. \( \overrightarrow{AB}\cdot \overrightarrow{AC} < \overrightarrow{BA}\cdot \overrightarrow{BC} \).
    B. \( \overrightarrow{AC}\cdot \overrightarrow{BC} < \overrightarrow{BC}\cdot \overrightarrow{AB} \).
    C. \( \overrightarrow{AB}\cdot \overrightarrow{BC} < \overrightarrow{CA}\cdot \overrightarrow{CB} \).
    D. \( \overrightarrow{AC}\cdot \overrightarrow{CB} < \overrightarrow{AC}\cdot \overrightarrow{BC} \).

    Question 4. Given \( A=\{1;2;3;4\}\). How many subsets does the set \( A \) have?
    A. $18$.
    B. $16$.
    C. $15$.
    D. $14$.

    Question 5. Given equation \( (x^2-x+1)(x-1)(x+1)=0 \). Which of the following equations is equivalent to the given equation?
    A. \( x+1=0 \).
    B. \( x-1=0 \).
    C. \( x^2-x+1=0 \).
    D. \( (x-1)(x+1)=0 \).

    Question 6. Find all values of \( m \) such that function \( y=(m-1)x+2-21 \) is decreasing on its domain.
    A. \(m>1\).
    B. \( m \geqslant 1 \).
    C. \( m \leqslant 1 \).
    D. \( m<1 \).

    Question 7. Let $a, b, c$ be three positive real numbers satisfying $a+b+c=3$. Determine the maximum value of $T=\sqrt{a b}+\sqrt{b c}+\sqrt{c a}$.
    A. $3$.
    B. $4$.
    C. $2$.
    D. $6$.

    Question 8. Given the fact that the system of equations $\left\{\begin{array}{l}x^{3}(2+3 y)=8 \\ \left(y^{3}-2\right) x=6\end{array}\right.$ has exactly two distinct solutions $\left(x_{1}, y_{1}\right) ;\left(x_{2}, y_{2}\right)$. The value of $S=x_{1}^{4}+y_{1}^{4}+x_{2}^{4}+y_{2}^{4}$ is
    A. $34$.
    B. $40$.
    C. $28$.
    D. $36$.

    Question 9. Find all parameters $m$ such that equation $x^{2}+(m-1) x+m^{2}-1=0$ has two distinct roots and these roots have the same sign.
    A. $m<-1$ or $m>1$.
    B. $1<m<\frac{5}{3}$.
    C. $-1<m<1$.
    D. $\frac{-5}{3}<m<-1$.

    Question 10. Given two equations $m x^{2}-2(m-1) x+m-2=0$ and $(m-2) x^{2}-3 x+m^{2}-15=0$. How many values of $m$ which make these above equations equivalent?
    A. $2$.
    B. $3$.
    C. $0$.
    D. $1$.

    Question 11. Given $\triangle A B C$ with $A B=13, B C=2 \sqrt{33}, C A=17$. Compute the length of the median $A M$ of $\triangle A B C$.
    A. $A M=2 \sqrt{35}$.
    B. $A M=15$.
    C. $A M=\sqrt{194}$.
    D. $A M=14$.

    Question 12. A ball is thrown straight up from 60 meters above the ground with a velocity of 20 meters per second $(20 \mathrm{~m} / \mathrm{s})$. The height of the ball at second $t$ after throwing can be computed by the quadratic function $s(t)=-5 t^{2}+20 t+60$, where $s(t)$ is in meters. After how many seconds does the ball hit the ground?
    A. $t=2$.
    B. $t=1$.
    C. $t=4$.
    D. $t=6$.

    Question 13. Given $\triangle A B C$ with the sides $A C=3 \sqrt{3}$, side $B C=3 \sqrt{2}, A=45^{\circ}$ and $B>A+C$. Compute the degree measure of $\widehat{A B C}$.
    A. $\widehat{A B C}=60^{\circ}$.
    B. $\widehat{A B C}=150^{\circ}$.
    C. $\widehat{A B C}=30^{\circ}$.
    D. $\widehat{A B C}=120^{\circ}$.

    Question 14. In the $O x y$ coordinate plane, given Parabol $(P): y=x^{2}-5 x+2 m$. Let $S$ be the set of all values of $m$ such that the Parabol $(P)$ cuts $O x$ at two distinct points $A, B$ satisfying $O A=4 O B$. Determine the sum of all elements of $S$.
    A. $\frac{2}{9}$.
    B. $\frac{-32}{9}$.
    C. $2$.
    D. $\frac{-16}{9}$.

    Question 15. Which of the following two inequations are not equivalent?
    A. $2 x-1>0$ and $2 x-1+\frac{1}{2 x^{2}+1}>\frac{1}{2 x^{2}+1}$.
    B. $-2 x+1>0$ and $2 x-1<0$.
    C. $3 x^{2}+1 \leq 2 x-1$ and $3 x^{2}-2 x+2 \leq 0$.
    D. $5 x-1+\frac{1}{x-2}>\frac{1}{x-2}$ and $5 x-1>0$.

    Question 16. Given an isosceles right triangle $A B C$ with sides $A B=A C=42 \mathrm{~cm} .$ Two medians $B E$ and $C F$ intersect at point $G$. The area of the triangle $G E C$ is
    A. $7 \sqrt{21} \mathrm{~cm}^{2}$.
    B. $21 \sqrt{7} \mathrm{~cm}^{2}$.
    C. $147 \mathrm{~cm}^{2}$.
    D. $174 \mathrm{~cm}^{2}$.

    Question 17. In the $O x y$ coordinate plane, given two vectors $\vec{a}=(6 ;-4)$ and $\vec{b}=(-10,-2) .$ Compute the angle between two vectors $\vec{a}$ and $\vec{b}$.
    A. $45^{\circ}$.
    B. $60^{\circ}$.
    C. $135^{\circ}$.
    D. $120^{\circ}$.

    Question 18. Given rectangle $A B C D$ with $A D=2$. Suppose that $E$ is the point which lies on the side $A B$ such that $A E=2 B E$ and $\sin \widehat{B D E}=\frac{1}{5}$. Compute the length of the segment $A B$.
    A. $A B=2 \sqrt{2}$.
    B. $A B=3 \sqrt{3}$.
    C. $A B=\sqrt{3}$.
    D. $A B=\sqrt{6}$.

    Question 19. In the $O x y$ coordinate plane, given $A(2 ;-6)$. Let $B$ be the point which is symmetric to point $A$ with respect to the origin $O$. Find the coordinates of point $C$ satisfying that its horizontal coordinate equals $-4$ and $\triangle A B C$ has the right angle at $C$.
    A. $C(2 \sqrt{6} ;-4)$ or $C(-2 \sqrt{6} ;-4)$.
    B. $C(-4 ; 24)$ or $C(-4 ;-24)$.
    C. $C(-4 ;-2 \sqrt{6})$ or $C(-4 ; 2 \sqrt{6})$.
    D. $C(24 ;-4)$ or $C(-24 ;-4)$.

    Question 20. In the $O x y$ coordinate plane, let $M$ be the vertex of Parabol $y=a x^{2}+b x+c(a \neq 0)$. The coordinates of $M$ are
    A. $\left(\frac{b}{2 a} ; \frac{4 a c-b^{2}}{4 a}\right)$.
    B. $\left(\frac{-b}{4 a} ; \frac{4 a c-b^{2}}{4 a}\right)$.
    C. $\left(\frac{-b}{2 a} ; \frac{b^{2}-4 a c}{4 a}\right)$.
    D. $\left(\frac{-b}{2 a} ; \frac{4 a c-b^{2}}{4 a}\right)$.

    Question 21. In the $O x y$ coordinate plane, given $A(1 ;-3)$ and $B(-5 ; 4)$. The coordinates of vector $\overrightarrow{B A}$ are
    A. $\overrightarrow{B A}=(6 ; 7)$.
    B. $\overrightarrow{B A}=(6 ;-7)$.
    C. $\overrightarrow{B A}=(-4 ; 1)$.
    D. $\overrightarrow{B A}=(-6 ; 7)$.

    Question 22. Among the following propostions, whose inverse proposition is true?
    A. If a triangle is not regular then it has at least one interior angle less than 60 degrees.
    B. If two triangles are congruent then their corresponding angles are equal.
    C. If $n$ is a natural number then $n$ is a real number.
    D. If a quadrilateral is an isosceles trapezoid then its two diagonals have the same length.

    Question 23. Given $\triangle A B C$. Let $M$ and $N$ be the mid-points of sides $A B$ and $A C$, respectively. Find the scalars $m$ and $n$ such that $\overrightarrow{N M}=m \overrightarrow{A B}-n \overrightarrow{A C}$.

    A. $m=-\frac{1}{2}, n=\frac{1}{2}$.
    B. $m=-\frac{1}{2}, n=-\frac{1}{2}$.
    C. $m=\frac{1}{2}, n=\frac{1}{2}$.
    D. $m=\frac{1}{2}, n=-\frac{1}{2}$.

    Question 24. Given two non-zero vectors $\vec{a}$ and $\vec{b}$. Which of the following statements is false?
    A. Two vectors $\vec{a}$ and $\vec{b}$ with opposite direction to another nonzero vector are parallel.
    B. Two vectors $\vec{a}$ and $k \vec{a}$ are parallel.
    C. Two vectors $\vec{a}$ and $-3 \vec{a}$ have the same direction.
    D. Two vectors $\vec{a}$ and $\vec{b}$ with the same direction are parallel.

    Question 25. The domain of the function $y=\frac{2}{\sqrt{6-2 x}}$ is
    A. $D=(-\infty ; 3]$.
    B. $D=(-\infty ; 3)$.
    C. $D=(3 ;+\infty)$.
    D. $D=\mathbb{R} \backslash\{3\}$.

    Question 26. In the $O x y$ coordinate plane, given $\triangle A B C$. Points $M(-2 ; 3), N(4 ;-1), P(1 ; 1)$ are the mid-points of sides $B C, C A$ and $A B$, respectively. The coordinates of vertex $A$ are
    A. $A(-10 ; 0)$.
    B. $A(7 ;-3)$.
    C. $A(-7 ; 3)$.
    D. $A(10 ; 0)$.

    Question 27. Which of the following sentences is not a proposition?
    A. Five divides twenty.
    B. If “$3+x=4$” then “$x=1$”.
    C. If “$1+2=7$” then “$7$ is an odd number.
    D. What a nice day!

    Question 28. In the $O x y$ coordinate plane, let $A(-3 ;-5) ; B(2 ; 5)$. Determine the slope of line $A B$.
    A. $-5$.
    B. $5$.
    C. $2$.
    D. $-3$.

    Question 29. Given a right triangle $A B C$ at $B$ with $A B=2 a, A C=5 a$. Compute the dot product $\overrightarrow{A B} \cdot \overrightarrow{C A}$.
    A. $-5 a^{2}$
    B. $4 a^{2}$.
    C. $-4 a^{2}$
    D. $5 a^{2}$

    Question 30. Given an isosceles triangle $A B C$ with the right angle $A$, inscribed in a circle with center $O$ and radius $R$. Let $r$ be the radius of the incircle of triangle $A B C$. The ratio of $R$ to $r$ is
    A. $\frac{R}{r}=\frac{1+\sqrt{2}}{2}$.
    B. $\frac{R}{r}=1+\sqrt{2}$.
    C. $\frac{R}{r}=\frac{2+\sqrt{2}}{2}$
    D. $\frac{R}{r}=\frac{\sqrt{2}-1}{2}$.

    Question 31. A man travels from city $X$ to city $Y$ by train, then returns to city $Y$ by his car. Given that the distance between these two cities is $200 \mathrm{~km}$ and the average speed of his car is $10 \mathrm{~km} / \mathrm{h}$ faster than the train’s average speed. His journey takes 9 hours, find the sum of average speeds of the train and his car.
    A. $90$.
    B. $80$.
    C. $60$.
    D. $100$.

    Question 32. Let $a, b, c$ be real numbers and $a+2021 c>b+2021 c$. Which of the following statements is true?
    A. $a^{2}>b^{2}$.
    B. $-2020 a>-2020 b$.
    C. $2021 a>2021 b$
    D. $\frac{1}{a}>\frac{1}{b}$.

    Question 33. Given two sets $X=\{A ; 1 ; 2 ; 4 ; 6\}, Y=\{3 ; 7 ; 4 ; \varnothing\}$, the union of $X$ and $Y$ is
    A. $\{1 ; 2 ; 3 ; 4 ; 6 ; 7\}$.
    B. $\{A ; 1 ; 2 ; 3 ; 4 ; 6 ; 7 ; \varnothing\}$.
    C. $\{1 ; 2 ; 3 ; 4 ; 5 ; 6 ; 7\}$.
    D. $\{A ; 1 ; 2 ; 3 ; 4 ; 6 ; 7\}$.

    Question 34. In the $O x y$ coordinate plane, let Parabol $(P): y=a x^{2}+b x+3$ and a point $M(-1 ; 9)$ belongs to the graph of $(P)$. The symmetric axis of $(P)$ has equation $x=-2$. Find the value of $S=a+b$.
    A. $-6$.
    B. $16$.
    C. $6$.
    D. $-10$.

    Question 35. The negation of the proposition “Fourteen is a composite number” is
    A. Fourteen has four positive factors.
    B. Fourteen has only two factors 1 and 14 .
    C. Fourteen is a prime number.
    D. Fourteen is not a composite number.

    PART 2. PROBLEMS SOLVING (3,0 points)

    Write the solutions to the following problems in the provided space on your answer sheet.

    Problem 1. (1,0 point)

    To measure the height of the Cham temple tower Po Klong Garai in Ninh Thuan province (Figure 1), two points $A$ and $B$ which are chosen on the ground with the length $A B=16 \mathrm{~m}$ and the bottom $C$ of the tower are collinear (Figure 2). Two total stations whose tripods have a height $h=1,6 m$ are put at point $A$ and point $B$. Let $D$ be the top of the tower and two points $A_{1}, B_{1}$ be collinear to $C_{1}$ on height $C D$ of the tower. The measurements are $\widehat{D A_{1} C_{1}}=54^{0}$ and $\widehat{D B_{1} C_{1}}=32^{\circ} .$ Caculate the height $C D$ of the tower then round the result to 3 decimal places.

    Đề thi HSG Toán tiếng Anh lớp 10 Nam Định 2021

    Problem 2 (1,0 point).

    Let $f(x)=a x^{3}+b x^{2}+c x+d$ be a cubic function with $f(0)=k, f(1)=2 k, f(-1)=3 k$, where $k$ is a given constant. What is the value of $f(2)+f(-2)$?

    Problem 3 (1,0 point).

    The sum of 2025 consecutive positive integers is a perfect square. Find the minimum value of the largest of these integers?

  • Good Questions in Limits

    Good Questions in Limits

    Good Questions in Limits

    Credit: www.math.cornell.edu

     1. Good Questions in Limits

    Question 1. Let $f$ be the function defined by $f(x)=\sin x+\cos x$ and let $g$ be the function defined by $g(u)=\sin u+\cos u$, for all real numbers $x$ and $u$. Then,

    • (a) $f$ and $g$ are exactly the same functions
    • (b) if $x$ and $u$ are different numbers, $f$ and $g$ are different functions
    • (c) not enough information is given to determine if $f$ and $g$ are the same.

    Question 2.  TRUE or FALSE. If

    • $f(x)=\displaystyle{\frac{x^2-4}{x-2}}$ and
    • $g(x)=x+2$, then we can say the functions $f$ and $g$ are equal.

    Question 3. Imagine that there is a rope around the equator of the earth. Add a 20 meter segment of rope to it. The new rope is held in a circular shape centered about the earth. Then the following can walk beneath the rope without touching it:

    • (a) an amoeba
    • (b) an ant
    • (c) I (the student)
    • (d) all of the above

    Question 4. Given two infinite decimals $a=0. 3939393939…$ and $b=0.67766777666…$, their sum $a+b$

    • (a) is not defined because the sum of a rational and irrational number is not defined.
    • (b) is not a number because not all infinite decimals are real numbers.
    • (c) can be defined precisely by using successively better approximations
    • (d) is not a real number because the pattern may not be predictable indefinitely.

    Question 5. TRUE or FALSE. As $x$ increases to $100$, $f(x)=1/x$ gets closer and closer to $0$, so the limit as $x$ goes to $100$ of $f(x)$ is $0$. Be prepared to justify your answer.

    Question 6. TRUE or FALSE. $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a}f(x)=L}$ means that if $x_1$ is closer to $a$ than $x_2$ is, then $f(x_1)$ will be closer to $L$ than $f(x_2)$ is. Be prepared to justify your answer with an argument or counterexample.

    Question 7. You’re trying to guess $\displaystyle{\lim_{x \rightarrow 0}f(x)}$. You plug in $x=0.1, 0.01, 0.001, \dots$ and get $f(x)=0$ for all these values. In fact, you’re told that for all $n=1, 2, \dots, f\left(\frac{1}{10^n}\right)=0$.

    TRUE or FALSE: Since the sequence $0.1, 0.01, 0.001, \dots$ goes to $0$, we know $\displaystyle{\lim_{x \rightarrow 0} f(x)}=0$.

    Question 8. Suppose you have an infinite sequence of closed intervals, each one contains the next, and suppose too that the width of the $n$th interval is less than $\frac{1}{n}$. If $a$ and $b$ are in each of these intervals,

    • (a) $a$ and $b$ are very close but they don’t have to be equal
    • (b) either $a$ or $b$ must be an endpoint of one of the intervals
    • (c) $a=b$

    Question 9. Consider the function $$f(x)=\left\{\begin{array}{ll} x^2 & \mbox{$x$ is rational, $x\neq 0$} \\ -x^2 & \mbox{$x$ is irrational} \\ \mbox{undefined} & x=0 \end{array}\right.$$ Then

    • (a) there is no $a$ for which $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a}f(x)}$ exists
    • (b) there may be some $a$ for which $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a}f(x)}$ exists, but it is impossible to say without more information
    • (c) $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a}f(x)}$ exists only when $a=0$
    • (d) $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a}f(x)}$ exists for infinitely many $a$

    Question 10. The statement “Whether or not $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a}f(x)}$ exists, depends on how $f(a)$ is defined,” is true

    • (a) sometimes
    • (b) always
    • (c) never

    See more: Function Exercise

    Question 11.  If a function $f$ is not defined at $x=a$,

    • (a) $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} f(x)}$ cannot exist
    • (b) $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} f(x)}$ could be $0$
    • (c) $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} f(x)}$ must approach $\infty$
    • (d) none of the above.

    Question 12. If $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} f(x)=0}$ and $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} g(x)=0}$, then $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} \frac{f(x)}{g(x)}}$

    • (a) does not exist
    • (b) must exist
    • (c) not enough information

    The following two problems to be used in a sequence:

    Question 13. The reason that $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow 0}\sin (1/x)}$ does not exist is:

    • (a) because no matter how close $x$ gets to $0$, there are $x$’s near $0$ for which $\sin(1/x) =1$, and some for which $\sin (1/x)=-1$
    • (b) because the function values oscillate around $0$
    • (c) because $1/0$ is undefined
    • (d) all of the above

    Question 14. $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow 0}x^2\sin (1/x)}$

    • (a) does not exist because no matter how close $x$ gets to $0$, there are $x$’s near $0$ for which $\sin(1/x) =1$, and some for which $\sin (1/x)=-1$
    • (b) does not exist because the function values oscillate around $0$
    • (c) does not exist because $1/0$ is undefined
    • (d) equals $0$
    • (e) equals $1$

    Question 15. Suppose you have two linear functions $f$ and $g$ shown below.

    Good Questions in Limits 6

    Then $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a}\frac{f(x)}{g(x)}}$ is

    • (a) 2
    • (b) does not exist
    • (c) not enough information
    • (d) 3

    Question 16.  TRUE or FALSE. Consider a function $f(x)$ with the property that $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} f(x) =0}$. Now consider another function $g(x)$ also defined near $a$. Then $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} [f(x)g(x)] = 0}$.

    Question 17. TRUE or FALSE.

    If $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} f(x) =\infty}$ and $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} g(x) =\infty}$, then $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} [f(x)-g(x)] =0}$.

    Question 18. Suppose you have two linear function $f$ and $g$ shown below.

    Good Questions in Limits 7

    Then $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow \infty}\frac{f(x)}{g(x)}}$ is

    • (a) 2
    • (b) does not exist
    • (c) not enough information
    • (d) 3

    Question 19. What is the maximum number of horizontal asymptotes that a function can have?

    • (a) one
    • (b) two
    • (c) three
    • (d) as many as we want

    Question 20. TRUE or FALSE. A function can cross its horizontal asymptote.

    2. Answer

    Question 1. Let $f$ be the function defined by $f(x)=\sin x+\cos x$ and let $g$ be the function defined by $g(u)=\sin u+\cos u$, for all real numbers $x$ and $u$. Then,

    • (a) $f$ and $g$ are exactly the same functions
    • (b) if $x$ and $u$ are different numbers, $f$ and $g$ are different functions
    • (c) not enough information is given to determine if $f$ and $g$ are the same.

    Answer: (a). Both $f$ and $g$ are given by the same rule, and are defined on the same domain, hence they are the same function.

    Question 2.  TRUE or FALSE. If

    • $f(x)=\displaystyle{\frac{x^2-4}{x-2}}$ and
    • $g(x)=x+2$, then we can say the functions $f$ and $g$ are equal.

    Answer: FALSE. Note that even if the two functions have the same rule, they are defined on different domains, i.e., $f$ is not defined at 2.

    Question 3. Imagine that there is a rope around the equator of the earth. Add a 20 meter segment of rope to it. The new rope is held in a circular shape centered about the earth. Then the following can walk beneath the rope without touching it:

    • (a) an amoeba
    • (b) an ant
    • (c) I (the student)
    • (d) all of the above

    Answer: (d). This question is quite difficult for students because it is very counter-intuitive. A little algebra needs to be done to see that as long as the student is not over $\frac{20}{2\pi}$ meters tall, she should be able to walk under the rope.

    Students should know or be provided with the perimeter of a circle. There is no need to know the radius of the Earth at equator. The problem encourages using a mathematical model to check one’s intuition. Instructors should validate students’ intuition: the change in radius is very small relative to the radius, and this may lead to the erroneous conclusion that a human would not be able to walk underneath the rope; however, a human’s height is also very small relative to the radius.

    Question 4. Given two infinite decimals $a=0. 3939393939…$ and $b= 0. 67766777666…$, their sum $a+b$

    • (a) is not defined because the sum of a rational and irrational number is not defined.
    • (b) is not a number because not all infinite decimals are real numbers.
    • (c) can be defined precisely by using successively better approximations
    • (d) is not a real number because the pattern may not be predictable indefinitely.

    Answer: (c). Students may be unsure about real numbers as infinite decimals. Students know that all rational numbers have terminating or repeating decimal representations. They also know that there are irrational numbers, hence there are some numbers that are represented as infinite decimals. However, they may not know that every infinite decimal represents a number (although not uniquely in the case of repeating 9’s and repeating 0’s) -The phrase “can be defined precisely” may cause some to reject this as a solution. In discussing this question, instructors can introduce the idea that every infinite decimal is a number and the Archimedian Axiom can help us see how we can tell whether two numbers are the same.

    Question 5. TRUE or FALSE. As $x$ increases to $100$, $f(x)=1/x$ gets closer and closer to $0$, so the limit as $x$ goes to $100$ of $f(x)$ is $0$. Be prepared to justify your answer.

    Answer: FALSE. As $x$ increases to $100$, $f(x)=1/x$ gets closer and closer to $0$, gets closer and closer to $1/1000$, but not as close as to $1/100$.
    The question points out the weakness of the statement “$f(x)$ gets closer to $L$ as $x\to a$, and therefore $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a}f(x)=L}$”.

    Question 6. TRUE or FALSE. $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a}f(x)=L}$ means that if $x_1$ is closer to $a$ than $x_2$ is, then $f(x_1)$ will be closer to $L$ than $f(x_2)$ is. Be prepared to justify your answer with an argument or counterexample.

    Answer: FALSE. Going to the limit is not monotonic! As a counterexample you can consider $$ f(x)=\left\{ \begin{array}{cl}
    2x & x\ge 0 \\ -x & x<0 \end{array}\right. $$ Then $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow 0}f(x)=0}$, and take $x_1=0.25$, $x_2=-0.35$.

    Question 7. You’re trying to guess $\displaystyle{\lim_{x \rightarrow 0}f(x)}$. You plug in $x=0.1, 0.01, 0.001, \dots$ and get $f(x)=0$ for all these values. In fact, you’re told that for all $n=1, 2, \dots,f\left(\frac{1}{10^n}\right)=0$.

    TRUE or FALSE: Since the sequence $0.1, 0.01, 0.001, \dots$ goes to $0$, we know $\displaystyle{\lim_{x \rightarrow 0} f(x)}=0$.

    Answer: FALSE. The goal is to see whether the students understand that it’s not enough to check the limit for one particular sequence of numbers that goes to 0. The instructor may want to recall the function $\displaystyle{\sin (\frac{\pi}{x})}$ from Stewart, as $x$ goes to 0, in order to discuss the problem. Make sure to point out this problem as an example of the danger of using calculators to “find” limits.

    Question 8. Suppose you have an infinite sequence of closed intervals, each one contains the next, and suppose too that the width of the $n$th interval is less than $\frac{1}{n}$. If $a$ and $b$ are in each of these intervals,

    • (a) $a$ and $b$ are very close but they don’t have to be equal
    • (b) either $a$ or $b$ must be an endpoint of one of the intervals
    • (c) $a=b$

    Answer: (c). If using this problem, the instructor should briefly talk about the Archimedian Axiom, and how intersection of nested closed intervals $I_n$ of respective lengths $\frac{1}{n}$, is a single point. Since both $a$ and $b$ are in each of these $I_n$, this single point of intersection is $a=b$. Students have a hard time understanding the Squeeze Theorem, so this might be a good place to start in attacking that problem.

    Question 9. Consider the function $$f(x)=\left\{\begin{array}{ll} x^2 & \mbox{$x$ is rational, $x\neq 0$} \\ -x^2 & \mbox{$x$ is irrational} \\ \mbox{undefined} & x=0 \end{array}\right.$$ Then

    • (a) there is no $a$ for which $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a}f(x)}$ exists
    • (b) there may be some $a$ for which $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a}f(x)}$ exists, but it is impossible to say without more information
    • (c) $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a}f(x)}$ exists only when $a=0$
    • (d) $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a}f(x)}$ exists for infinitely many $a$

    Answer: (c). Students should be encouraged to draw the graph and discuss.

    Question 10. The statement “Whether or not $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a}f(x)}$ exists, depends on how $f(a)$ is defined,” is true

    • (a) sometimes
    • (b) always
    • (c) never

    Answer: (c). Use this problem to stress that $f(a)$ need not be defined in order for $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a}f(x)}$ to exist. Students have a difficult time asserting “never”. The problem provides an opportunity to discuss what a limit is.

    Question 11.  If a function $f$ is not defined at $x=a$,

    • (a) $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} f(x)}$ cannot exist
    • (b) $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} f(x)}$ could be $0$
    • (c) $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} f(x)}$ must approach $\infty$
    • (d) none of the above.

    Answer: (b). Answers $(a)$ and $(c)$ are very popular. $f(a)$ need not be defined in order for $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a}f(x)}$ to exist, and it does not have to approach $\infty$. However, the limit could be 0, for example consider $f(x)= 0$ for all $x \neq a$, and $f(a)$ not defined. The student has to note the difference between “cannot”, “could” and “must”.

    Question 12. If $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} f(x)=0}$ and $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} g(x)=0}$, then $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} \frac{f(x)}{g(x)}}$

    • (a) does not exist
    • (b) must exist
    • (c) not enough information

    Answer: (c). Point out that $\frac{0}{0}$ is not always equal to $1$. If this question is used after any of the previous two problems, more students will be able to answer correctly.

    The following two problems to be used in a sequence:

    Question 13. The reason that $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow 0}\sin (1/x)}$ does not exist is:

    • (a) because no matter how close $x$ gets to $0$, there are $x$’s near $0$ for which $\sin(1/x) =1$, and some for which $\sin (1/x)=-1$
    • (b) because the function values oscillate around $0$
    • (c) because $1/0$ is undefined
    • (d) all of the above

    Answer: (a). Illustrate why (b) and (c) are not the reason why the limit does not exist, by introducing the next problem.

    Question 14. $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow 0}x^2\sin (1/x)}$

    • (a) does not exist because no matter how close $x$ gets to $0$, there are $x$’s near $0$ for which $\sin(1/x) =1$, and some for which $\sin (1/x)=-1$
    • (b) does not exist because the function values oscillate around $0$
    • (c) does not exist because $1/0$ is undefined
    • (d) equals $0$
    • (e) equals $1$

    Answer: (d). As in the previous problem, the function oscillates and $1/0$ is undefined, however, this limit exists. This is also a nice application of The Squeeze Theorem: $$\displaystyle{\lim_{x\rightarrow 0} (-x^2)}\le \displaystyle{\lim_{x\rightarrow 0}x^2\sin (1/x)} \le \displaystyle{\lim_{x\rightarrow 0} x^2}$$ Therefore, the limit equals $0$.

    Question 15. Suppose you have two linear functions $f$ and $g$ shown below.

    Good Questions in Limits 6

    Then $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a}\frac{f(x)}{g(x)}}$ is

    • (a) 2
    • (b) does not exist
    • (c) not enough information
    • (d) 3

    Answer: (a). This problem requires a geometrical argument:

    Solution 1: By similar triangles, $\frac{f(x)}{6}=\frac{ x-a}{0-a}=\frac{ g(x)}{3}$, and therefore $\frac {f(x)}{g(x)}=\frac {6}{3}=2$.

    Solution 2: $$\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} \frac {f(x)}{g(x)}}=\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} \frac {\frac{f(x)}{-a}}{\frac{g(x)}{-a}}}=\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} \frac {\mbox{slope of } f}{\mbox{slope of } g}}=\frac{6}{3}=2$$ This problem is a nice preview of L’Hospital’s Rule.

    Question 16.  TRUE or FALSE. Consider a function $f(x)$ with the property that $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} f(x) =0}$. Now consider another function $g(x)$ also defined near $a$. Then $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} [f(x)g(x)] = 0}$.

    Answer: FALSE. Students might justify a True answer by “zero times any number equals zero”. Point out that it is possible that $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} g(x) =\infty}$. A quick counterexample can be $a=0$, $f(x)=x$ and $g(x)=1/x$.

    Question 17. TRUE or FALSE.

    If $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} f(x) =\infty}$ and $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} g(x) =\infty}$, then $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow a} [f(x)-g(x)] =0}$.

    Answer: FALSE. Students might be thinking that $\infty$ is a number, and therefore $\infty -\infty=0$. As a quick counterexample, consider $f(x)=x^2$ and $g(x)=x$.

    Question 18. Suppose you have two linear function $f$ and $g$ shown below.

    Good Questions in Limits 7

    Then $\displaystyle{\lim_{x\rightarrow \infty}\frac{f(x)}{g(x)}}$ is

    • (a) 2
    • (b) does not exist
    • (c) not enough information
    • (d) 3

    Answer: (a). Recall problem $6.$ in Section $2.3$. $\frac{f(x)}{6}=\frac{ x-a}{0-a}=\frac{ g(x)}{3}$, and therefore $\frac {f(x)}{g(x)}=\frac {6}{3}=2$.

    Question 19. What is the maximum number of horizontal asymptotes that a function can have?

    • (a) one
    • (b) two
    • (c) three
    • (d) as many as we want

    Answer: (b). Students must pay attention to the way horizontal asymptotes are defined. Point out that asymptotes are defined as we go to $\infty$ and to $-\infty$, even though a function may have asymptotic behavior at other points.

    Question 20. TRUE or FALSE. A function can cross its horizontal asymptote.

    Answer: TRUE. It is easy to sketch a function that crosses its horizontal asymptote. For example, consider $\frac{\sin x}{x}$.

  • Function Exercise

    Function Exercise

    Function Exercise

    Bài tập toán tiếng Anh chương Hàm số. Những từ vựng quan trọng là: defined, undefined, domain, range, increase, decrease, monotone, odd, even, vertex…

    1. For which value of $ x $ is the expression $ \dfrac{x-7}{x+2} $ undefined?
    2. Which expression is undefined when $ w= 3 $?
      1. $ \dfrac{w-3}{w+1}. $
      2. $ \dfrac{3w}{w^2}. $
      3. $ \dfrac{w+1}{w^2-3w}. $
      4. $ \dfrac{w^2+2w}{5w}. $
    3. Find the domain of the function \[ g(x)=\frac{\sqrt{x^2-1}}{x^2-4}. \]
    4. The domain of function $ f(x) $ is $ (0, 2) $. Find the domain of $ g(x) = f(x^2). $
    5. Functions $ f $ and $ g $ have domain of $ \mathbb{R} $. In addition, the minimums of $ f $ and $ g $ are $ 2 $ and $ 3 $, respectively.
    6. Identify true statements.
      1. The minimum of $ f(x) $ + $ g(x) $ is $ 5 $.
      2. The minimum of $ f(g(x)) $ is $ f(3) $.
      3. The minimum of $ f(g(x)) $ is $ 2 $.
      4. $ f(x)g(x) \geqslant 6 $, for all $ x\in \mathbb{R}. $
    7. Find the domain and range of function $ y =\sqrt{-x^2-6x-5}. $
    8. What are the domain and range of the function $ f(x)=\dfrac{1}{\sqrt{4-x}} $?
    9. State the domain, range and possible symmetries of the following functions
      1. $ f(x)=\sqrt{x^2+1} $
      2. $ f(x)=\sqrt{x+1} $
      3. $ f(x)=\frac{x+1}{x-1} $
    10. Shew, without using a calculator, that $ 6-\sqrt{35}
      <\frac{1}{10} $.
    11. Function $ f(x) = ax^3 + bx – 1 $, where $ a $ and $ b $ are constants. In addition, $ f(2) = 3. $ Find the value of $ f(-2). $
    12. Suppose $ f(x) $ is an arbitrary function on $ \mathbb{R} $. Is function $ g(x) = f(x^2) $ odd or even?
    13. Odd functions $ f(x) $ and $ g(x) $ share the same domain. Is function $ h(x) = f(x)g(x) $ odd, even, or neither?
    14. Suppose $ f(x) $ is an even function on $ \mathbb{R} $ and it is decreasing on $ (0;+\infty) $. Compare the values of $ f(1.4), f(1.5) $, and $ f(-\sqrt{2}). $
    15. For each parabola below, find the vertex, opening direction, and axis of symmetry.
      1. $ y=x^2+2x+1. $
      2. $ y=2(x-1)(x+2) $.
      3. $ y=-2(x-1)^2+2. $
    16. Parabola $ y = x^2 + bx+ c $ is symmetric with respect to line $ x = 5 $. Find the value of $ b $.
    17. Consider parabola $ y = a(x – h)^2 + k $, where $ h $ and $ k $ are some constants. State the necessary and suffcient condition for each property below.
      1. It opens up.
      2. It does not intersect the $ x $ axis.
      3. It intersects the $ x $ axis at only one point
    18. Identity true statements about quadratic function $ y = ax^2 + bx + c $, where $ a \ne 0 $.
      1. It reaches either maximum or minimum at the vertex.
      2. Its domain consists of an increasing and a decreasing interval.
      3. Its whole graph can be in a single quadrant.
      4. It has only one axis of symmetry.
      5. It crosses the $ y $ axis at only one point.
    19. A quadratic function $ y = f(x) $ satisfes $ f(4) = f(5) $. Find its axis of symmetry.
    20. Write a quadratic function that satisfes each condition. \begin{enumerate}
    21. It passes three points $ (0, 4), (1, 9) $, and $ (-1, 3) $.
    22. Its vertex is at $ (2, 1) $. It passes point $ (1, 2) $.
    23. Write the new equation after each operation on parabola $ y = 3x^2 + 4x + 5 $.
      1. Shift it horizontally by $ -2 $ units.
      2. Shift it vertically by $ 2 $ units.
    24. Find the monotonic intervals and range of each quadratic function.
      1. $ y = (x – h)^2 + k. $
      2. $ y = -x^2 + bx + c $
      3. $ f(x) = -(x + 5)(x – 3). $
    25. Function $ f(x) = x^2 – 4x + 3 $. Find its maximum and minimum on the interval $ [1;3]. $
    26. Given any three points, is there always a parabola that passes them.
    27. Quadratic function $ y = f(x) $ is symmetric with respect to line $ x = 3 $. In addition, $ f(4) = 0 $. Find another zero of $ f(x) $.
    28. Find the sum and product of the two roots in quadratic equation $ 2x^2 + 13x – 31 = 0 $.
    29. Equation $ x^2 – 3x + m = 0 $ has a root of $ -1 $. Find the value of $ m $.
    30. Find the maximum area of a rectangle that is inside the triangle formed by the two axes and line $ y = 2 – x $.
    31. Function $ s = 600 t-4t^2 $ is the distance of a landing aircraft runs on the runway before a full stop, where $ t $ is time in seconds on the runway. How much time does it take for the plane to stop?
    32. Point $ P (0, 2) $ is not on line $ l: y = 0 $. $ A(x, y) $ is a moving point.
      1. Express the distance between point $ A $ and $ P $.
      2. Express the distance between point $ A $ and line $ l $.
      3. Write an equation for the trajectory of all $ A $ whose distance to $ P $ is equal to its distance to line $ l $. What type of equation is this?
    33. Which properties best describe the coordinate graph of two distinct parallel lines?
      1. different slopes and same intercepts.
      2. same slopes and different intercepts.
      3. same slopes and same intercepts.
      4. different slopes and different intercepts.
    34. Which equation represents a line that is parallel to the line whose equation is $ 2x+3y=12 $?
      1. $ 6y+4x=2. $
      2. $ 6y-4x=2. $
      3. $ 4x-6y=2. $
      4. $ 6x+4y=-2. $
    35. If two lines are parallel and the slope of one of the lines is $ m $, what is the product of their slopes?
      1. $ 0. $
      2. $ 2m. $
      3. $ m^2. $
      4. $ 1. $
    36. Line $ p $ and line $ c $ lie on a coordinate plane and have equal slopes. Neither line crosses the second or third quadrant. Lines $ p $ and $ c $ must
      1. form an angle of $ 45^\circ $.
      2. be vertical.
      3. be perpendicular.
      4. be horizontal.
    37. Which equation represents a line that is perpendicular to the line whose equation is $ -2y=3x+7. $
      1. $ y=-\frac{3}{2} x-3. $
      2. $ 2y=3x-3. $
      3. $ y=\frac{2}{3} x-3. $
      4. $ y=x+7. $
    38. Which line is perpendicular to the line whose equation is $ 5y+6 =-3x $?
      1. $ y=-\frac{5}{3} x+7. $
      2. $ y=-\frac{3}{5} x+7. $
      3. $ y=\frac{3}{5} x+7. $
      4. $ y=\frac{5}{3} x+7. $
    39. Write an equation of a line that is perpendicular to the line$ y =\frac{2}{3}x +5 $ and that passes through the point $ (0,4) $.
    40. Shanaya graphed the line represented by the equation $ y = x- 6 $. Write an equation for a line that is parallel to the given line. Write an equation for a line that is perpendicular to the given line. Write an equation for a line that is identical to the given line but has different coefficients.
    41. Which statement describes the lines whose equations are $ y=\frac{1}{3} x+12 $ and $ 6y=2x+6 $?
      1. They are perpendicular to each other.
      2. They intersect each other.
      3. They are parallel to each other.
      4. They are segments.
    42. The graph of the equation $ x + 3y = 6 $ intersects the $ y- $axis at the point whose coordinates are
      1. $ (0;2) $.
      2. $ (0;6) $.
      3. $ (0;18) $.
      4. $ (6;0) $.
    43. If point $ (-1;0) $ is on the line whose equation is $ y= 2x+b $, what is the value of $ b? $
    44. In the graph of $ y<-x $ , which quadrant is completely shaded?
    45. Find the equation of the parabola that has vertex $ V = (4,-1) $ and goes through the point $ (0,-2) $.
    46. The parabola with equation $ y = 10(x + 2)(x-5) $ intersects the $ x $-axis at points $ P $ and $ Q $. What is the length of line segment $ PQ $?
    47. Parabola $ y = x^2 + bx – b $ passes a fixed point regardless of the value of $ b $. Find the point.
    48. The vertex of $ y = x^2 + 2x + c $ is on the $ x $ axis. Find the value of $ c $.
    49. Point $ (a, b) $ is in the third quadrant. In which quadrant is the vertex of parabola $ y = ax^2 + bx $?
    50. Parabola $ y = ax^2 + bx + c $ is in 1st, 3rd, and 4th quadrant but not the 2nd quadrant. Which quadrant is its vertex in? Does the parabola open up or down?
  • Equation and Inequation Exercise

    Equation and Inequation Exercise

    Equation and Inequation Exercise

    Bài tập toán tiếng Anh chương Phương trình và bất phương trình. Những từ vựng quan trọng là: equation, inequation, variable, equal, real, express, expression, sum, product, positive, negative, value, satisfy, possible

    1. The middle number of three increasing consecutive odd numbers is $ n $. Express the product of the three numbers in terms of $ n $.
    2. The product of two numbers is 10. One of them is $ a $. Express their sum in terms of $ a $.
    3. The first of three increasing consecutive even numbers is $ 2n – 4 $. Express the last number in terms of $ n. $
    4. Identify the expressions that are always positive.
      1. $ a^2. $
      2. $ a+2. $
      3. $ |a+1|. $
      4. $ a^2+1. $
      5. $ 4-(-a)^3. $
    5. Non-negative values $ a $ and $ b $ satisfy $ a + b = 0 $. Find the values of $ a $ and $ b. $
    6. Assume $ |x|=3,|y|=10, $ and $ xy $ Find all possible values of $x-y. $
    7. Given equation $ |x – y| + |y – z| = 0 $, identity true statements about the variables.
      1. All variables are zero.
      2. All variables are equal.
      3. Exactly two variables are equal.
      4. At least two variables are equal.
    8. The lengths of the sides of home plate in a baseball field are represented by the expressions in the accompanying figure. Which expression represents the perimeter of the figure?
      1. $ 2x+3yz $.
      2. $ 2x+2y+yz $.
      3. $ 5xyz $.
      4. $ x^2+y^3z $.
    9. At the beginning of her mathematics class, Mrs. Reno gives a warm-up problem. She says, “I am thinking of a number such that $ 6 $ less than the product of $ 7 $ and this number is $ 85 $.” Which number is she thinking of?
    10. Robin spent 17USD at an amusement park for admission and rides. If she paid 5USD for admission, and rides cost 3USD each, what is the total number of rides that she went on?
      1. 2.
      2. 4.
      3. 12.
      4. 9.
    11. A girl can ski down a hill five times as fast as she can climb up the same hill. If she can climb up the hill and ski down in a total of 9 minutes, how many minutes does it take her to climb up the hill?
      1. 4.5.
      2. 1.8.
      3. 7.2.
      4. 7.5.
    12. Mr. Perez owns a sneaker store. He bought 350 pairs of basketball sneakers and 150 pairs of soccer sneakers from the manufacturers for 62,500USD. He sold all the sneakers and made a 25% profit. If he sold the soccer sneakers for 130USD per pair, how much did he charge for one pair of basketball sneakers?
    13. Find all real values of $ x $ satisfy $ |x|+3-|x+3|=6. $
    14. The solutions of equation $ 33x^2 + 99x – 9999 = 0 $ are $ x_1 $ and $ x_2 $. Compute the value of $ (x_1 – 1)(x_2 – 1) $ without solving the equation.
    15. Write a quadratic function with only rational coefcients and a zero of $ 1+\sqrt{3}. $
    16. The two sides of a right triangle are 2 and 3. Find all possible values of the third side.
    17. The product of two consecutive odd integers are 143. Find the smaller integer.
    18. Find all integral values of $ x $ for which $ \displaystyle \frac{12(x^2-4x+3)}{x^3-3x^2-x+3} $ has a positive integral value.
    19. Find all real values of $ x $ that satisfy \[ \frac{x^3-x^2-x+1}{x^3-x^2+x-1}=0. \]
    20. Find all positive real values of $ x $ satisfy \[ \frac{1}{x+\sqrt{x}}+\frac{1}{x-\sqrt{x}} \leqslant 1. \] Hướng dẫn. Note that $ x \geqslant 0 $ for $ \sqrt{x} $ to be meaningful and $ x\ne 0,1 $ for the denominators to be nonzero. Rationalizing denominators and adding the resulting fractions yields $ \frac{2x}{x^2-x} \leqslant 1 $ or $ \frac{2x}{x(x-1)} \leqslant 1. $ Since $ x\ne 0,\frac{2}{x-1} \leqslant 1 $. If $ x>1, 2 \leqslant x-1 $ or $ x \geqslant 3. $ If $ 0<x<1, 2 \geqslant x-1 $ or $ x \leqslant 3 $, so $ 0<x<1. $ Thus the solution set is $ \{x\big| 0<x<1 \text{ x } \geqslant 3\}. $
    21. Find the minimum value of $ 1+3(3-x)^2. $
    22. Find the minimum value of $ y =x+\frac{1}{x} $, where $ x>0. $
    23. Two positive values $ x $ and $ y $ satisfy $ x + y = 1 $. Find the minimum of $ \frac{1}{x}+\frac{1}{y}. $
    24. Find the minimum values of the expressions $ |x-3|+|5-x|. $
    25. Values of $ a $ and $ b $ satisfy $ (a+1) ^2+(b-23)^2=0.$ Compute the value of $ a^b. $
    26. Suppose $ x + y = 6 $ and $ xy = 4 $. Find the value of $ x^2y + xy^2 $ without solving the equations.
    27. Suppose $ a + b = 1 $ and $ a^2 + b^2 = 2. $ Find the value of $ a^3 + b^3 $ without solving the equations.
    28. Suppose $ a<-2 $. Simplify expression $ |2-|1-a||. $
    29. Suppose $ (x – a)(x + 2) = (x + 6)(x – b) $ is true for all $ x\in \mathbb{R}. $ Find the values of $ a $ and $ b $.
    30. If we increase $ x $ and $ y $ by $ 10\% $, by what percent does $ \dfrac{x}{x+y} $ change?
    31. Evaluate the value of $ \displaystyle \frac{x^2 -y^2 }{x^2y+xy^2} $ at $ x=\sqrt{5}+1 $ and $ y=\sqrt{5}-1. $
    32. Find all ordered pairs of integers $ (x,y) $ that satisfy $ x^2+y^2 \leqslant 25 $ and $ y=x-3. $
    33. A product was discounted twice by the same percentage. The original price was 100 USD and the current price is 81 USD. Find the discount percentage.
    34. The sum of two numbers is 21 and their product $ -7 $. Find (i) the sum of their squares, (ii) the sum of their reciprocals and (iii) the sum of their fourth powers.
    35. Find positive integers $ a $ and $ b $ with $ \sqrt{5+\sqrt{24}}=\sqrt{a}+\sqrt{b} $.
    36. Given that \[ \frac{1}{\sqrt{1}+\sqrt{2}}+\frac{1}{\sqrt{2}+\sqrt{3}}+\frac{1}{\sqrt{3}+\sqrt{4}}+\cdots+\frac{1}{\sqrt{99}+\sqrt{100}} \] is an integer, find it.
    37. Prove that if $ a,b,c $ are non-negative real numbers then $ (a+b)(b+c)(c+a) \geqslant 8abc $.
    38. A train, $ x $ meters long, traveling at a constant speed, takes $ 20 $ seconds from the time it first enters a tunnel $ 300 $ meters long until the time it completely emerges from the tunnel. One of the stationary ceiling lights in the tunnel is directly above the train for 10 seconds. Find the value of $ x $.
    39. If $ a,b, $ and $ c $ are different numbers and if $ a^3+3a+14=0, b^3+3b+14=0 $, and $ c^3+3c+14=0 $, find the value of $ \frac{1}{a}+\frac{1}{b}+\frac{1}{c} $.
    40. Some people agree to share in the cost of buying a boat. If ten of them later decide not to buy in, each of those remaining would have to chip in one dollar more. If the sole payment actually occurs after an additional fifteen people drop out, each of those ultimately remaining has to pay two dollars more than he would have had to pay had only the first ten dropped out. How many people originally agreed to buy the boat?
    41. Function $f(x) = ax^2 + bx + c $. Its two zeros $ r_1 $ and $ r_2 $ satisfy $ 1
      < r_1 < 2 < r_2 $. Find the sign of product $ f(1)\cdot f(2). $
    42. $0<x<y$ are integers such that $ \frac{1}{x}+\frac{1}{y}=\frac{1}{2015} $. The number of pairs $ (x,y) $ is
      1. $ 12 $
      2. $ 13 $
      3. $ 14 $
      4. $ 11 $
    43. If the quadratic equation $ x^2+ax+6a=0 $ has only integer roots, then the number of values of $ a $ is
      1. $ 7 $
      2. $ 8 $
      3. $ 9 $
      4. $ 10 $
    44. If the system of linear equations $ x + y + z = 6, x + 2y + 3z = 14 $ and $ 2x + 5y +\lambda z = \mu $, ($ \lambda, \mu \in \mathbb{R} $) has no solution, then
      1. $ \lambda \ne 8 $
      2. $ \lambda = 8,\mu \ne 36 $
      3. $ \lambda = 8,\mu =36 $
      4. None of these
    45. Consider the equation $ x^4 – 18x^3 + kx^2 + 174x- 2015 = 0 $. If the product of two of the four roots of the equation is $ -31 $, find the value of $ k $.