dàn âm thanh hội trường, âm thanh lớp học, âm thanh phòng họp, loa trợ giảng

SKKN Xây dựng hệ thống đề ôn tập giúp học sinh chinh phục các đề thi môn Hóa học bằng tiếng Anh

SKKN Xây dựng hệ thống đề ôn tập giúp học sinh chinh phục các đề thi môn Hóa học bằng tiếng Anh

SGK, sách ôn thi, sách tham khảo giá rẻ

Các thầy cô cần file liên hệ với chúng tôi tại fanpage facebook O2 Education

Hoặc xem nhiều SKKN hơn tại:  Tổng hợp SKKN luận văn luận án O2 Education

XÂY DỰNG HỆ THỐNG ĐỀ ÔN TẬP GIÚP HỌC SINH
CHINH PHỤC CÁC ĐỀ THI MÔN HÓA HỌC BẰNG TIẾNG ANH

I. Điều kiện, hoàn cảnh tạo ra sáng kiến

  • Trong xu thế hội nhập quốc tế ngày càng sâu rộng, việc học và sử dụng tiếng
    Anh trong giao tiếp và trong việc tra cứu tài liệu nước ngoài là một yêu cầu vô cùng quan
    trọng của lực lượng lao động trẻ. Vì vậy, vai trò của nhà trường phổ thông là trang bị cho
    học sinh kiến thức và kĩ năng để các em có thể tự tin sử dung tiếng Anh trong giao tiếp và
    tra cứu thông tin, kiến thức trên internet và các tài liệu nước ngoài, để các em có thể thích
    ứng với các môi trường và hoàn cảnh khác nhau.
  • Tỉnh Nam Định là một trong những tỉnh đầu tiên trong cả nước tổ chức hội thi
    ―Giải toán và các môn khoa học bằng tiếng Anh‖. Mục đích của hội thi là thúc đẩy phong
    trào học tiếng Anh trong nhà trường cũng như kích thích khả năng sử dụng công cụ tiếng
    Anh để tìm hiểu môn học khác, giúp giáo viên và học sinh tiếp cận những kiến thức khoa
    học lý thú từ đó so sánh được những nội dung được đề cập trong sách tiếng Việt với
    những kiến thức cập nhật trong các tài liệu nước ngoài, kích thích khả năng tự học, tự
    khám phá và tình yêu khoa học của các em học sinh.
  • Từ năm học 2015-2016, Sở GD-ĐT Nam Định đã bắt đầu tổ chức hội thi ―Giải
    toán và các môn khoa học bằng tiếng Anh‖. Cho đến nay, hội thi vẫn diễn ra đều đặn ( trừ
    năm học 2019-2020 và 2021-2022: không tổ chức do diễn biến phức tạp của dịch bệnh),
    tạo nên phong trào dạy học và sử dụng tiếng Anh trong các môn khoa học trong các
    trường phổ thông trong Tỉnh ( đặc biệt là những trường chất lượng cao)
    II. Mô tả giải pháp
  1. Mô tả giải pháp trước khi tạo ra sáng kiến
  • Một thực tế dễ nhận thấy việc học sinh chủ động sử dụng tiếng Anh để tìm kiếm
    thông tin phục vụ cho mục đích học tập các môn khoa học là rất hạn chế. Nguyên nhân
    của việc này có thể là:
    +) Trước hết, mục tiêu học tập của đại đa số học sinh hiện nay là để phục vụ các
    kì kiểm tra, kì thi. Các đề kiểm tra hay đề thi hiện nay đều theo mô tuyp là các câu hỏi
    đóng, nặng về tính toán, các câu hỏi mở rất hiếm thấy. Vì vậy để được điểm cao các em
    thường chọn giải pháp luyện giải những bài toán khó cùng các thầy cô giáo hay trong các
    2

sách tham khảo, các em thường không có ―nhu cầu‖ tìm hiểu thêm các kiến thức mới liên
quan đến bài giảng, đặc biệt là các thông tin bằng tiếng Anh.
+) Rất nhiều em học sinh năng lực tiếng Anh hạn chế. Các em rất ngại sử dụng
tiếng Anh trong giao tiếp và kể cả trong việc tra cứu thông tin.

SGK, sách ôn thi, sách tham khảo giá rẻ
  • Từ thực tế trên, chúng ta thấy rõ vai trò vô cùng quan trọng của nhà trường và
    đặc biệt là đội ngũ các thầy cô giáo trực tiếp giảng dạy trong việc kích thích khả năng tư
    duy và nhu cầu tìm hiểu kiến thức mới liên quan đến bài học của các em học sinh.
  • Tại trường THPT Nguyễn Khuyến, trong những năm gần đây, trong các bài
    kiểm tra định kì, nhà trường yêu cầu các môn khoa học có tối thiểu hai câu hỏi trắc
    nghiệm bằng tiếng Anh ở mức độ nhận biết và thông hiểu. Vì vậy, trong quá trình giảng
    dạy, các thầy cô đã cung cấp được cho các em học sinh những từ vựng chuyên môn liên
    quan đến chương, bài; giới thiệu cho các em các trang wed phù hợp để các em tra cứu
    thông tin, đồng thời cũng hướng dẫn các em cách đọc tài liệu bằng tiếng Anh ( đặc biệt
    với đối tượng học sinh khá, giỏi)
  • Với bản thân tôi, qua kinh nghiệm bồi dưỡng học sinh tham gia hội thi‖ Giải toán
    và các môn khoa học bằng tiếng Anh trong bộ môn Hóa học‖ một số năm tôi thấy việc
    lồng ghép tiếng Anh vào các môn khoa học trong nhà trường muốn đạt được hiệu quả cần
    phải thực hiện từng bước, không nóng vội.
    Giai đoạn một: Làm quen với tiếng Anh trong Hóa học: Cung cấp cho học sinh
    ngôn ngữ hóa học cơ bản: Tên các nguyên tố trong tiếng Anh, cách đọc tên các hợp chất
    (axit, bazo, muối, oxit) trong tiếng Anh, các thuật ngữ trong phòng thí nghiệm hóa học,
    các cách thu khí, tách chất, các loại phản ứng hay gặp…
    Giai đoạn hai: Hướng dẫn học sinh cách trình bày một bài toán hóa học trong tiếng
    Anh: Lựa chọn những bài tập điển hình, đơn giản , cung cấp các câu dẫn hay gặp trong lý luận
    để học sinh hình dung được cách trình bày một bài hoàn chỉnh theo đúng mạch tư duy logic của
    các em. Từ đó các em sẽ không thấy khó khăn hay ngại đưa tiếng Anh vào việc học Hóa học.
    Trong những năm gần đây, một số trường đại học ( kể cả các trường đại học tốp
    đầu) đã mở rộng các hình thức xét tuyển đại học, trong đó có hình thức xét tuyển thông
    qua kết quả học bạ và các giải học sinh giỏi cấp Tỉnh. Ví dụ năm học 2019-2020, em
    Trần Thị Ngọc Anh – 12A3 đã đỗ đại học Kinh Tế Quốc Dân nhờ giải nhất hội thi Giải
    toán và các môn khoa học bằng tiếng Anh trong môn Hóa học mà em đã tham gia năm
    lớp 11.
    3 Năm 2018-2019 tôi đã viết sáng kiến ―Xây dựng hệ thống bài tập hướng dẫn học
    sinh học các môn khoa học tự nhiên bằng tiếng Anh trong môn Hóa học‖ đã được công
    nhận SKKN cấp nhành và được Sở KH-CN đánh giá công nhận là sáng kiến có tính ứng
    dụng cao, được phổ biến rộng rãi, được các đồng nghiệp trong Tỉnh sử dụng và đánh giá
    cao.
    Tiếp theo sáng kiến đó, qua những năm bồi dưỡng tiếp theo tôi nhận thấy để học
    sinh đạt được kết quả cao trong kì thi thì bản thân các em phải chủ động, tích cực, sau khi
    có phần móng, nền tảng mà thầy cô cung cấp thi các em phải tích cực đọc thêm sách
    nước ngoài và làm nhiều đề theo mẫu chung của Sở. Vì vậy, để các em học sinh thuận lợi
    trong việc ôn luyện, tôi đã cố gắng sưu tầm và biên soạn hệ thống đề ôn tập môn Hóa học
    bằng tiếng Anh. Hệ thống đề này các em sẽ sử dụng sau khi đã tự học phần hệ thống lý
    thuyết và bài tập trong sáng kiến ở trên. Trong tài liệu này, tôi đã biên soạn 20 đề theo
    cấu trúc đề thi học sinh giỏi Hóa học bằng tiếng Anh của tỉnh Nam Định và đã dùng làm
    tài liệu tự học cho học sinh tôi bồi dưỡng tại trường THPT Nguyễn Khuyến trong hai
    năm học 2020-2021 và 2021-2022.
  1. Mô tả giải pháp sau khi tạo ra sáng kiến
    Trước hết, chúng ta đều biết dạy và học các môn khoa học bằng tiếng Anh, trong đó
    có môn hóa là vấn đề không hề đơn giản đối với cả giáo viên và học sinh. Hiệu quả của
    việc này phụ thuộc vào trình độ chuyên môn, năng lực tiếng Anh, sự nhiệt tình của thầy
    cô cũng như tính tự giác, tình yêu với môn học và năng lực nhận thức của học sinh. Do
    đó, đối tượng tiếp cận của sáng kiến chủ yếu là học sinh và thầy cô dạy môn Hóa học ở
    các trường THPT chất lượng cao và những thầy cô và các em học sinh tham gia vào kì thi
    giải toán và các môn khoa học bằng tiếng Anh cuả các nhà trường khác.
    Đây là hệ thống đề ôn tập, vì vậy để làm tốt các nội dung này, các em đã phải nghiên
    cứu xong nội dung bằng tiếng Anh môn Hóa học của chương trình lớp 10 và học kì I của
    chương trình lớp 11. Tất cả những nội dung này đã được tôi trình bày rất chi tiết trong
    sáng kiến ―Xây dựng hệ thống bài tập hướng dẫn học sinh học các môn khoa học tự nhiên
    bằng tiếng Anh trong môn Hóa học‖.
    Mỗi đề sẽ có phần đề bài ( 35 câu trắc nghiệm – 7 điểm và 3 bài tập tự luận – 3 điểm)
    và phần đáp án ( bảng đáp án phần trắc nghiệm và lời giải chi tiết phần tự luận). Nội dung
    các câu hỏi trắc nghiệm liên quan đến những nội dung cơ sở của Hóa học, kiến thức cơ
    bản về tính chất vật lý, tính chất hóa học, ứng dụng, điều chế của các chất. Đặc biệt trong
    4

mỗi đề đều có các bài tập về phân tích hình ảnh, xử lý số liệu, nội dung liên quan đến
kiến thức thực tế nhằm phát huy năng lực giải quyết vấn đề của học sinh, hạn chế tối đa
các bài tập nặng về tính toán. Cấu trúc đề ôn tập cũng bám sát theo cấu trúc đề thi của
tỉnh, giúp các em ôn tập hiệu quả và tự tin khi tiếp xúc với đề thi thật và làm bài thật tốt
để đạt kết quả cao.
5

  1. Phần hai: Hệ thống các đề ôn tập
    ĐỀ ÔN TẬP SỐ 1
    I. PART I (7.0 points)
    Question 1.Felipe is observing how acetic acid (vinegar) and sodium bicarbonate (baking
    soda) react with one another in a volcano model. What evidence can Felipe look for to
    indicate a chemical reaction has taken place?
    A. The volume of the acetic acid increases.
    B. The density of the baking soda decreases.
    C. Gas bubbles are produced.
    D. The baking soda is dissolved.
    Question 2. During a science lab, Jessica records the following data when Liquid A
    (clear) and Liquid B (clear) are combined in a beaker. Did a chemical change occur?
    Why?
    A. Yes, a new yellow liquid is formed
    B. Yes, mixing any two unknown liquids will cause a chemical change
    C. No, there was no change in temperature
    D. No, there was no change in the state of matter
    Question 3. Which of the following description is an example of a chemical change?
    A.Wood burning in a fireplace B. ice melting in water in a beaker
    C. a cracked rock D. boiling water on a hotplate
    Question 4. Marlene‘s family goes on an autumn campout to a local state park. During
    her campout she notices several things that could be chemical changes. Which of the
    following is not considered a chemical change?
    A. leaves on the trees turning from green to red
    B. the campfire turning wood into ashes
    C.the clouds forming rain from water vapor
    D. a marshmallow turning black on the outside when cooked over the campfire
    Question 5.Compound Z is made from element X and element Y. Compound Z is a good
    conductor of electricity when molten but not when solid. Which statement is correct?
    A. Compound Z has strong forces of attraction between electrons and positive ions.
    B. Compound Z has strong forces of attraction between negative ions and positive ions.
    C. Elements X and Y are both metals.
    D. Elements X and Y are both non-metals
    Question 6. Which diagram shows the outer electron arrangement in calcium fluoride?
    A. B.
    C. D.
    6

Question 7. Which substance, when molten, conducts electricity?
A. bitumen B. caesium iodide C. diamond D. sand
Question 8. Which statement about solid calcium chloride is correct?
A. It conducts electricity B. It has a low melting point.
C. It has an ionic lattice structure D. it has a molecular lattice structure
Question 9. Which statement is correct for all ionic compounds?
A. They dissolve in water
B. They are formed when metals share electrons with non-metals.
C. They conduct electricity in the molten state
D. They conduct electricity in the solid state
Question 10. The table shows some properties of four substances. Which substance is an
ionic compound?
Melting
point/0C
Conducts electricity
when solid
Dissolves
in water
Conducts electricity in
aqueous solution
A -102 – + +
B 801 – + +
C 842 + + +
D 3000 + – –
Question 11. Which diagram correctly shows the arrangement of the ions in solid sodium
chloride?
A . B. C. D.
Question 12.The graph gives the melting points (m.p.) of mixtures of lead and tin.
The graph shows that any mixture of lead and tin must have a melting point that is
A. above that of tin. B. below that of lead.
C. below that of both tin and lead. D. between that of tin and lead.
7

Question 13.Which equation shows a reaction that will occur at room temperature and
pressure?
A. Br2(aq) + 2NaCl (aq) → 2NaBr(aq) + Cl2(aq)
B. Br2(aq) + 2NaI(aq) → 2NaBr(aq) + I2(aq)
C. I2(aq) + 2NaCl (aq) → 2NaI(aq) + Cl2(aq)
D. I2(aq) + 2NaBr(aq) → 2NaI(aq) + Br2(aq)
Question 14. Aqueous copper(II) sulfate solution is placed in an iron container and left to
stand for several days. Which statement describes what happens?
A. Atmospheric oxygen reacts with the copper(II) sulfate to give black copper(II) oxide.
B. Some fine iron particles are formed in the solution.
C. The part of the container in contact with the solution is coated with copper.
D. The solution turns from green to blue.
Question 15. Which reaction is not a redox reaction?
A. CaCO3 → CaO + CO2 B. 2C + O2 → 2CO
C. C + CO2 → 2CO D. Fe2O3 + 3CO → 2Fe + 3CO2
Question 16. A student has five reagents.

  • dilute hydrochloric acid
  • dilute sulfuric acid
  • dilute nitric acid
  • solid calcium carbonate
  • solid copper(II) carbonate
    How many soluble salts can be prepared?
    A. 3 B. 4 C. 5 D. 6
    Question 17. Which row shows the pH values for 0.1mol/ dm3
    solutions of ammonia,
    hydrochloric acid, sodium chloride and sodium hydroxide?
    pH values
    NH3 HCl NaCl NaOH
    A 1 7 13 11
    B 7 1 11 13
    C 11 1 7 13
    D 13 11 7 1
    Question 18. Limestone (CaCO3) can be eroded by acids. What volume (in mL) of 11.5
    mol L-1
    nitric acid (HNO3) is required for complete reaction with 24.7 g of limestone?
    A. 10.7 B. 11.5 C. 21.5 D. 42.9
    Question 19. The reaction of ilmenite (FeTiO3) with chlorine and carbon can be used in
    the industrial production of titanium from ilmenite:
    2FeTiO3 + 7Cl2 + 6C → 2TiCl4 + 2FeCl3 + 6CO
    When 500 kg of FeTiO3, 850 kg of Cl2 and 125 kg of C are mixed, which of these
    reactants is present in excess? Select all that apply.
    A. FeTiO3 B. Cl2 C. C D. CO
    8

Question 20. The following graph shows how the solubility of an unidentified substance
changes with the temperature of the solution.
Using the graph, what mass of precipitate will be produced when 50 mL of a saturated
solution at 40 °C is cooled to 10 °C?
A. 15 B. 20 C. 25 D. 30
Question 21. What volume ( in L) of 2.05 mol L-1
sodium chloride solution should be
added to 1.06 L of 1.04 mol L-1
sodium chloride solution to make 2.22 L of 1.26 mol L-1
sodium chloride solution upon dilution to volume with water?
A. 0.49 B. 0.83 C. 0.96 D. 1.08
Question 22. What is the formula for the compound formed by barium and nitrogen?
A. BaN B. Ba2N C. BaN2 D. Ba2N3
Question 23. Which of the following species contains 21 neutrons and 19 electrons?
A.
20 2
41Ca 
B.
20
41Ca
C.
19
41K

D.
21 2
41 Sc 
Question 24.Jarosite is a white mineral of formula KAl3X2(OH)6, where X is an
unspecified species. Which of the following could X be?
A. HCO3

B. Ca2+
C. Ag+
D. SO4
2–

SGK, sách ôn thi, sách tham khảo giá rẻ

Question 25. How many atoms are present in a 1.0 g sample of the dimethylaminoxyl
radical, (CH3)2NO?
A. 1.0  1022
B. 6.0  1022
C. 1.0  1023
D. 6.0  1023

Question 26. Silver oxide (Ag2O) decomposes to silver and oxygen upon heating. The
molar mass of silver oxide is approximately 232 g mol–1
. What amount of oxygen gas is
produced when 4.64 g of silver oxide decomposes?
A. 0.005 mol B. 0.01 mol C. 0.02 mol D. 0.04 mol
Question 27. Iron can be produced by reducing iron(III) oxide with carbon monoxide, as
described by the following balanced chemical equation:
Fe2O3(s) + 3CO(g) → 2Fe(s) + 3CO2(g)
What mass of carbon dioxide is produced by the complete reduction of 16.0 g of iron(III)
oxide?
A. 1.5 g B. 4.4 g C. 6.6 g D. 13.2 g
Question 28. A mixture of calcium carbonate and sodium chloride contains 10% carbon
by mass. What is the percentage by mass of sodium chloride in the sample?
A. 10% B. 17% C. 50% D. 83%
9

Question 29. When the following unbalanced equation is balanced, how many O2(g)
molecules are consumed for every CO2(g) produced?
C3H7OH(l) + O2(g) → CO2(g) + H2O(l)
A. 0.67 B. 0.75 C. 1.00 D. 1.33
Question 30. When aluminium reacts with hydrochloric acid, aluminium chloride and
hydrogen gas are produced. The volume of one mole of hydrogen gas at 25 °C and 100
kPa is 24.79 L. When 2.70 g of aluminium reacts with 50.0 mL of 5.00 mol L-1
hydrochloric acid, what volume of hydrogen gas is produced, when measured at 25 °C
and 100 kPa?
A. 2.48 L B. 3.10 L C. 3.72 L D. 4.96 L
Question 31. Tetraethyl lead, Pb(C2H5)4, has been used as a petrol additive. What is the
percentage by mass of carbon in tetraethyl lead?
A. 10.2 B. 14.9 C. 29.7 D. 32.0
Question 32. A white powder is known to be a mixture of magnesium oxide and
aluminium oxide. 100cm3
of 2 mol.dm–3 NaOH(aq) is just sufficient to cause the
aluminium oxide in x grams of the mixture to dissolve.
The reaction occurring is Al2O3 + 2OH–

  • 3H2O → 2Al(OH)4

    .
    800cm3
    of 2 moldm–3 HCl (aq) is just sufficient to cause all of the oxide in x grams of the
    mixture to dissolve.
    The reactions occurring are Al2O3 + 6H+ → 2Al 3+ + 3H2O
    and MgO + 2H+ → Mg2+
  • H2O.
    How many moles of each oxide are present in x grams of the mixture?
    Aluminium oxide Magnesium
    oxide
    A 0.05 0.25
    B 0.05 0.50
    C 0.10 0.25
    D 0.10 0.50
    Question 33. X and Y are both Group 2 metals.
    X and Y both form hydroxide compounds, but X(OH)2 is more soluble in water than
    Y(OH)2. If a piece of metal Y is put into cold water a very slow reaction occurs, and only
    a very few, small hydrogen bubbles can be seen. What could be the identities of X and
    Y?
    X Y
    A Barium Magnesium
    B Barium Strontium
    C Calcium Strontium
    D Magnesium Calcium
    10

Question 34. The solids sodium chloride and sodium iodide both react with concentrated
sulfuric acid at room temperature.
With NaCl , the products are NaHSO4 and HCl .
With NaI, the products are NaHSO4, HI, I2, SO2, H2O, S and H2S.
What is the best explanation for this difference in products?
A. Chloride ions will displace iodine from solution.
B. Hydrogen chloride is more volatile than hydrogen iodide.
C. Iodide ions are better reducing agents than chloride ions.
D. Sulfuric acid is able to act as a dehydrating agent with NaI
Question 35. In some areas, lime – Ca(OH)2, is added to soil to improve crop growth.
Which statement correctly describes a reason why lime improves crop growth?
A. Lime acts as a catalyst which speeds up the release of nitrates into the soil.
B. Lime is an effective pesticide and protects the plants from damage.
C. Lime is used to reduce the acidity of the soil.
D. Lime lowers the pH of the soil.
II. PART II (3.0 points)
Write the solutions to the following questions in the provided space on your anwer sheet.
Question 1. A student wants to prepare 1.00 L of a 1.00 M solution of NaOH (molar
mass : 40.00 g/mol).
a) If solid NaOH is available, how would the student prepare this solution?
b) If 2.00 M NaOH is available, how would the student prepare the solution?
Question 2. When 1.0 mol of solid lead nitrate is added to 2.0 mol of aqueous potassium
iodide, a yellow precipitate forms. After the precipitate settles to the bottom, does the
solution above the precipitate conduct electricity? Explain. Write the complete ionic
equation to help you answer this question
Question 3. A solution of ethanol (C2H5OH) in water is prepared by dissolving 75.0 mL
of ethanol (density 0.79 g/cm3
) in enough water to make 250.0 mL of solution. What is
the molarity of the ethanol in this solution?
11

SGK, sách ôn thi, sách tham khảo giá rẻ

ĐÁP ÁN ĐỀ ÔN TẬP SỐ 1
I. PART 1 (7.0 points)
Câu Đ/án Câu Đ/án Câu Đ/án Câu Đ/án
1 C 11 A 21 B 31 C
2 A 12 B 22 D 32 D
3 A 13 B 23 B 33 A
4 C 14 C 24 D 34 C
5 B 15 A 25 C 35 C
6 C 16 C 26 B
7 B 17 C 27 D
8 C 18 C 28 B
9 C 19 B,C 29 D
10 B 20 A 30 B
II. PART II (3.0 points)
Question 1.
Mole of NaOH ( after): 1.00×1.00 = 1.00 mol
 mass of NaOH in the resulting solution is: 1.00×40.00 = 40.00(g)
a) If solid NaOH is available,
We weigh 40 grams of NaOH, dissolve in a volumetric flask and stir, then add
water to obtain 1 liter of solution.
b) If 2.00 M NaOH is available
Voloume of 2.00M NaOH solution is: 1.00/2.00 = 0.50 (L)
We pour 500ml of 2M NaOH solution into the volumetric flask, then add water to
get 1 liter of 1M NaOH solution.
Question 2.
We have reaction
Pb(NO3)2(aq) + 2KI(aq)  PbI2 (solid) + 2KNO3(aq)
1mol  2 mol  2 mol
 we have the net ionic equation
Pb2+(aq) + 2I-
(aq)  PbI2 (solid)
Because Pb2+ acts just enough to I-
, the solution after eaction contains K+

and NO3

. So
the solution after the reaction conducts electricity because there are free ions
Question 3.
Mass of ethanol is: 75.00×0.79 = 59.25 (g)
Mole of ethanol is: 59.25/46.00 = 1.288 mol
the molarity of the ethanol in 250ml solution: 1.288/0.25 = 5.15mol.L-1
12

ĐỀ ÔN TẬP SỐ 2
I. PART 1 (7.0 points)
Question 1. The plot shows the volume of H2 gas produced as a function of time by the
reaction of a given mass of magnesium turnings with excess 1 M HCl.
What graph results from the reaction of an equal mass of magnesium turnings with
excess 2 M HCl?
A. B. C. D.

Question 2. An ionic compound has the formula XY, know that Y is a non-metal.
Which statement about XY is correct?
A. An atom of X has lost at least one electron to form a positive ion.
B. Both X and Y share a pair of electrons.
C. Element X is also a non-metal.
D. XY will not conduct electricity when liquid.
Question 3. Which statement about chlorine atoms and chloride ions is correct?
A. They are both isotopes of chlorine.
B. They undergo the same chemical reactions.
C. They have the same number of protons.
D. They have the same physical properties.
Question 4. After acidification with dilute nitric acid, a colourless solution of X reacts
with aqueous silver nitrate to give a white precipitate. What could X be?
A. calcium iodide B. copper(II) chloride
C. lead(II) iodide D. sodium chloride
Question 5. Which conditions will give the highest rate of diffusion of a gas?
Molecular of gas temperature
A Large high
B Large low
C Small high
D Small low
13

SGK, sách ôn thi, sách tham khảo giá rẻ

Question 6. Diamond and graphite are two different forms of the element carbon. They
each have different uses. Which row is correct?
Use
To cur glass As an electrode As a lubricant
A diamond diamond graphite
B diamond graphite graphite
C graphite diamond diamond
D graphite graphite diamond
Question 7. What is the number of shared pairs of electrons in an ammonia molecule?
A. 3 B. 4 C. 5 D. 6
Question 8. Powdered calcium carbonate reacts with dilute hydrochloric acid to produce
calcium chloride, water and carbon dioxide. What is the correct ionic equation, including
state symbols, for this reaction?
A. CaCO3(s) + 2HCl (aq) CaCl2(aq) + H2O(l) + CO2(g)
B. Ca2+
(aq) + CO3
2–
(aq) + 2H+
(aq) Ca2
+(aq) + H2O(l) + CO2(g)
C. CO3
2–
(aq) + 2H+
(aq) H2O(l) + CO2(g)
D. CaCO3 (s) + 2H+
(aq) Ca2+
(aq) + H2O(l) + CO2 (g)
Question 9. In a volumetric experiment, 25.0cm3
of 0.100 mol / dm3
sodium hydroxide
reacts exactly with 20.0 cm3
of sulfuric acid.
2NaOH + H2SO4 → Na2SO4 + 2H2O
What is the concentration of the sulfuric acid?
A. 0.0625 mol /dm3
B. 0.0800 mol /dm3

C. 0.125 mol /dm3
D. 0.250 mol /dm3
Question 10. Which negative ions are present in aqueous copper(II) sulfate?
A. copper(II) ions and hydrogen ions B. copper(II) ions only
C. sulfate ions and hydroxide ions D. sulfate ions only
Question 11. Some students wrote three statements about the bonding in a molecule of
ammonia, NH3.
(1) A nitrogen atom has three outer electrons so all outer electrons are involved in
bonding.
(2) A nitrogen atom has five outer electrons so two outer electrons are not involved in
bonding.
(3) A nitrogen atom shares electrons with each of three hydrogen atoms.
Which statements about the bonding in ammonia are correct?
A. 1 and 3 B. 1 only C. 2 and 3 D. 2 only
Question 12. What is the total number of valence electrons in the S4O6
2˗ ion?
A. 58 B. 60 C. 62. D. 82
Question 13. Gas X turns acidified potassium manganate(VII) from purple to colourless.
Gas Y turns aqueous potassium iodide from colourless to brown.
What do these observations show about gas X and gas Y?
14

Gas X Gas Y
A Oxidising agent Oxidising agent
B Oxidising agent Reducing agent
C Reducing agent Oxidising agent
D Reducing agent Reducing agent
Question 14. What is the best method to prepare a pure sample of copper(II) sulfate?
A. Add copper to aqueous zinc sulfate.
B. Add copper to dilute sulfuric acid.
C. Add copper(II) carbonate to aqueous sodium sulfate.
D. Add copper(II) oxide to dilute sulfuric acid.
Question 15. What is the percentage by mass of nitrogen in ammonium nitrate, NH4NO3?
A 17.5 B 22.2 C 33.3 D 35.0
Question 16. The solubility of KClO3 at several temperatures is shown in the
accompanying diagram.
A student mixes 10.0 g of KClO3 with 45.0 g of H2O and stirs it for a long time at
60 ˚C until the solution is completely clear then allows it to cool slowly to 20 ˚C where it
remains clear. Which statement about the final clear mixture at 20 ˚C is correct?
A. It is a saturated solution.
B. It is an unsaturated solution and can be made saturated by decreasing the temperature.
C. It is an unsaturated solution and can be made saturated by increasing the temperature.
D. It is a supersaturated solution.
Question 17. Element X forms:

  • a covalent compound, H2X
  • an ionic compound, Na2X
  • oxides XO2 and XO3.
    To which group of the Periodic Table does X belong?
    A II B III C IV D VI
    Question 18. Magnesium chloride dissolves in water to form
    A. hydrated MgCl2 molecules
    B. hydrated Mg2+ ions and hydrated Cl–
    ions
    C. hydrated Mg2+ ions and hydrated Cl2
    2–
    ions
    D. hydrated Mg atoms and hydrated Cl2 molecules
    15

Question 19. Some atmospheric pollutants are listed.
(1) sulfur dioxide
(2) methane
(3) nitrogen dioxide
(4) unburned hydrocarbons
Which substances could be removed by reacting with calcium hydroxide?
A. 1 and 2 B. 1 and 3 C. 2 and 4 D. 3 and 4
Question 20. River water contains many impurities. Which process alone can produce
pure water from river water?
A. adding chlorine B. Distillation C. Filtering D. passing through carbon
Question 21. Three experiments are carried out in which the same mass of magnesium is
reacted with the same volume of dilute sulfuric acid at room temperature. The
magnesium is in excess.
experiment 1: Large pieces of magnesium are used.
experiment 2: Small pieces of magnesium are used.
experiment 3: Large pieces of magnesium are used but the concentration of the acid is
increased. Graphs of the results are shown.
Which row is correct?
experiment 1 experiment 2 experiment 3
A W X Y
B X Y W
C Y W X
D Y X W
Question 22. The results of two tests on solution X are shown.
16

SGK, sách ôn thi, sách tham khảo giá rẻ

Which ion is present in solution X?
A. Al
3+
B. Ca2+
C. Cu2+
D. Zn2+
Question 23. Which diagram shows the arrangement of particles inside a balloon
containing a mixture of the gases nitrogen and oxygen?

A. B. C. D.
Question 24. A student follows the rate of the reaction between marble chips, CaCO3,
and dilute hydrochloric acid.
CaCO3 + 2HCl →CaCl2 + CO2 + H2O
Which diagrams show apparatus that is suitable for this experiment?
A. 1 and 2 only B. 1 and 3 only C. 1 and 4 only D. 1,2 and 4
Question 25. Which change always occurs when a metal atom is oxidised?
A. It becomes positively charged. B. It combines with oxygen.
C. It gains an electron. D. It gains a proton
Question 26. The total number of electrons in one atom of element Q is 17 and in one
atom of element R is 19. Which statement about elements Q and R is correct?
A. Q and R react together to form a covalent compound.
B. Q forms positive ions.
C. R has more outer shell electrons than Q.
D. R is more metallic than Q.
17

Question 27. Octane, C8H18, is a hydrocarbon that undergoes combustion in a petrol
engine.
…W…C8H18 + …X…O2 …Y…CO2 + …Z…H2O
Which row shows the figures needed to balance the equation?
W X Y Z
A 1 8 8 9
B 1 17 8 9
C 2 16 8 9
D 2 25 16 18
Question 28. Find the mole fraction of the ZnSO4 in a solution whose density is 1.25
g/mL and whose molarity is 1.19 M ZnSO4.
A. 0.575 B. 0.174 C. 0.02 D. 1.02
Question 29. Of the following compounds, which are not likely to increase in solubility
as the temperature of the solution increases?

  1. CH4 2. NaBr 3. CO2 4. Glucose, C6H12O6 5. CuSO4
    A. 4 only B. 1 and 3 C. 1 and 4 D. 5 only
    Question 30. The table shows some properties of four metal chlorides. Which row is
    magnesium chloride?
    Colour Solubility in water Method of preparation
    A green insoluble precipitation
    B green soluble Metal and acid
    C white insoluble precipitation
    D white soluble Metal and acid
    Question 31. A lump of element X can be cut by a knife. During its reaction with water,
    X floats and melts. What is X?
    A. calcium B. copper C. magnesium D. potassium
    Question 32. In two experiments, 1 and 2, an excess of powdered calcium carbonate was
    reacted in a flask with dilute hydrochloric acid.
    In experiment 1, the carbon dioxide evolved was collected and the volume of gas
    measured at regular intervals.
    In experiment 2, the mass of the flask and its contents was measured at regular intervals.
    18

The results of both experiments were plotted on graphs.
Which graphs correctly show the results of these two experiments?
Question 33. Iron(II) ions react with chlorine
Which statement about this reaction is correct?
A. Chlorine is reduced by iron(II) ions. B. Chlorine is the reducing agent.
C. Iron(II) ions are reduced by chlorine. D. Iron(II) ions are the oxidising agent.
Question 34. Element Z combines with sodium to form the compound Na2Z.
The positions of four elements are shown on the outline of part of the Periodic Table.
Which is element Z?

SGK, sách ôn thi, sách tham khảo giá rẻ

A. A B. B C. C D. D
Question 35. The table shows the observations made when an aq

Xem bản đầy đủ trên google drive: TẠI ĐÂY

Các thầy cô cần file liên hệ với chúng tôi tại fanpage facebook O2 Education

SGK, sách ôn thi, sách tham khảo giá rẻ

Hoặc xem nhiều SKKN hơn tại: 

Tổng hợp SKKN luận văn luận án O2 Education

Tổng hợp SKKN môn hóa học cấp THPT

SGK, sách ôn thi, sách tham khảo giá rẻ


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *