Tag: tiếng anh

  • Crying for the Moon là gì?

    Crying for the Moon là gì?

    Crying for the Moon là gì?

    Ask/cry for the moon là thành ngữ tiếng Anh (idioms) có nghĩa muốn một điều gì đó không thể thực hiện được (giống như đòi lấy mặt trăng làm của riêng).

    Xem thêm TOP 100 idioms thông dụng trong tiếng Anh

    Crying for the Moon là gì? 1

    Crying for the Moon là gì?

    “Cry for the moon” hoặc “ask for the moon” = đòi (bằng được) mặt trăng ⇒ nghĩa là đưa ra những yêu cầu không thực tế/vô lý và không thể nào xảy ra được.

    Ask for the Moon”, which means “to ask for too much, to want something that is not possible.”

    Ví dụ.

    • There’s no point hoping for a permanent peace in the area. It’s like asking for the moon. (Chẳng ích gì khi hy vọng sẽ có hoà bình lâu dài cho khu vực này. Điều đó cũng khó như đòi chiếm mặt trăng làm của riêng vậy).
    • You are seditious (nổi loạn), you are a prairie (đồng cỏ, thảo nguyên) on fire, you are a barrel of gunpowder (thuốc súng), you cry for the moon, you are not fit for a fur coat; what have you to do with Home Rule?’
    • “AMS–they have asked for 14 days thinking that if they ask for stars, they will get the Moon. If they ask for the Moon, they will get the Earth. They have already taken five days of questioning, now they want 14 days,” Singhvi argued before court.

    Nguồn gốc của Crying for the Moon

    Origin: this hyperbolic idiom appeared in the mid-1800s in slightly different form. Charles Dickens had it as “cry for the moon” (in “Bleak House”, 1852) and William Makepeace Thackeray as “wish for the moon” (in “Lovell the Widower”, 1860). Today “ask” is the most common version.

  • Đề cương ôn tập giữa kì 2 Tiếng Anh 10

    Đề cương ôn tập giữa kì 2 Tiếng Anh 10

    Đề cương ôn tập giữa kì 2 Tiếng Anh 10

    TỪ VỰNG

    UNIT 6

    1. gender equality: sự bình đẳng giới

    gender discrimination: sự phân biệt giới

    2. equal (adj) – equally (adv) – equality (n)

    >< unequal – unequally – inequality

    3. eliminate (v) ~ get rid of: loại bỏ

    4. preference (n) sự ưu tiên

    5. pursue (v) theo đuổi

    6. sue sb FOR: kiện

    7. be aware OF: nhận thức ra điều gì

    8. apply FOR: đăng kí

    9. give up: từ bỏ

    10. come true: trở thành sự thật

    11. pay a heavy price: trả giá đắt

    12. stop/prevent sb FROM: ngăn cản

    13. address (v) giải quyết

    14. wage discrimination: sự pbiệt tiền lương

    UNIT 7

    1. similarity (n) sự giống nhau

    >< diference (n) sự khác nhau

    2. proposal ceremony: lễ cầu hôn

    engagement ceremony: lễ đính hôn

    wedding ceremony: lễ thành hôn

    à propose TO sb: cầu hôn

    be engaged TO sb: đính hôn

    be married TO sb/ marry sb: kết hôn

    3. complicated (adj) ~ complex: phức tạp

    >< simple (adj)

    4. bride (n) cô dâu – bridesmaid (n) phù dâu

    5. groom/ bridegroom (n) chú rể – best man: phù rể

    6. reception (n) tiệc

    7. superstition (n) sự mê tín

    superstitious ABOUT (adj) mê tín

    8. play an important part/role IN: có vai trò quan trọng

    UNIT 8

    1. device (n) thiết bị

    2. electronic (adj) điện tử

    3. take photos: chụp ảnh

    4. record (v) ghi âm

    5. take notes: ghi chú

    6. share sth WITH sb: chia sẻ

    7. access (v) truy cập

    (the) access TO: sự truy cập

    8. digital (adj) kĩ thuật số

    9. touch screen: màn hình cảm ứng

    10. look up: tra cứu

    11. take advantage of = make use of: tận dụng

    12. (the) effect/ influence/ impact ON: sự a/ hưởng, tác động

    effective (adj) hiệu quả – effectively (adv)

    13. voice recognition: nhận diện giọng nói

    14. portable (adj) dễ mang theo

    15. application/ app (n) ứng dụng

    16. distract sb FROM: làm xao lãng

     

    NGỮ PHÁP

    1. Câu bị động với động từ khuyết thiếu

    2. Cấp so sánh

    3. Mạo từ a/ an/ the

    4. Mệnh đề quan hệ

     PARAGRAPH WRITING:

    1. Disadvantages of being a working mother.

    Mothers should be strongly discouraged from working outside the home. First, women have traditional roles as housewives and housekeepers. They should stay home, doing housework and looking after their husbands and children. In extended families where more than two generations live together, women are also the main care­givers for elderly people. Secondly, working mothers do not have enough time. Men’s work finish at the office, but women’s work is extended to their households. After an eight-hour working day, these exhausted women have to do household chores, take care of their husbands and children without having time to relax. Finally, working mothers can not be good workers. Tiring and boring chores at home negatively affect women’s tasks in their working place. They can not concentrate or work effectively as those who do not have to worry about taking kids to school, picking them up after school and doing housework. Clearly, mothers should not be encouraged to work outside the home.

    2. Typical characteristics of Vietnamese people.

    A typical Vietnamese person is hard-working, skillful, and devoted to the family. The most prominent characteristic of most Vietnamese is that they work really hard. In fact, in addition to the eight working hours at a job, they still spend time on different household chores. Moreover, Vietnamese people are also well-known for many skills. Both men and women can cook tasty meals and decorate the house. A visit to the family in Viet Nam will be a good chance to experience how good they are at all these tasks. Finally, Vietnamese are really devoted to the family. Their biggest concerns are always about family matters like jobs, hobbies, and health of all family members. That is why the majority of Vietnamese people immediately rush home after work to be with their children and take care of them and the other people in the family. In short, these characteristics are typical of the majority of Vietnamese people.

    Đề ôn tập giữa kì 2 Tiếng Anh 10 số 1

    I. Choose the word whose stress pattern is different from that of the others.

    Question 1. A. challenge B. become C. improve D. infect

    Question 2. A. weather B. global C. permit D. program

    II. Choose the word whose underlined part is pronounced differently from the others

    Question 3. A. damaged B. reached C. failed D. solved

    Question 4. A. homework B. healthy C. honest D. handle

    Question 5. A. study B. status C. sunny D. subject

    III. Choose the best option A, B, C or D to complete the following sentences

    Question 6. With modern _________ for the home, doing housework is no longer a burden for housewives

    A. inventions B. inventing C. invent D. inventors

    Question 7. Circle the best answer to indicate the word CLOSEST in meaning to the underlined part in the following sentence.

    In Viet Nam, it is customary to choose a favourable day for occasions such as wedding, funerals, or house-moving days.

    A. favourite B. whole C. beautiful D. suitable

    Question 8. The Internet was first created in the 1960s. Since then, it _________ people’s lives in different aspects.

    A. is changing B. changes C. changed D. has changed

    Question 9. Choose the letter A, B, C, or D to indicate the underlined part that needs correction.

    No one is the happiest than the bride and groom on the day of their wedding.

    A. the happiest B. their C. on D. the

    Question 10. Poor women in disadvantaged areas should ____ more help by governments.

    A. be offered B. be offering C. offered D. offer

    Question 11. On many days of the year, Vietnamese people not only ____ the table for meals, but they also put food on the altar for their ancestors.

    A. clear B. book C. lie D. lay

    Question 12. Choose the letter A, B, C, or D to indicate the underlined part that needs correction.

    Efforts should be make to offer all children equal access to education.

    A. efforts B. be make C. access to education D. offer all children

    Question 13. Christmas Eve is ____ best time for Japanese youngsters to go out for a special, romantic evening.

    A. a B. the C. an D. x

    Question 14. Circle the best answer to indicate the word OPPOSITE in meaning to the underlined part in the following sentence.

    To an American, success is the result of hard work and self-reliance.

    A. enthusiasm B. industry C. devotion D. laziness

    Question 15. The gender ____ in education in Yemen is among the highest in the world.

    A. gap B. generation C. sex D. male

    Question 16. A: “Let’s go and cheer for their happiness today!” B: “_________”

    A. It’s too late. B. No, thanks C. Have a go, please. D. That’s a good idea!

    IV. Give the correct tense/ form of verbs in brackets.

    Question 17: Tim: (You/ speak) _________________________ to Peter yet?

    Mike: Not yet.

    Question 18: I tried (understand) __________________________ the lesson but I just couldn’t.

    V. Give the correct form of words in brackets.

    Question 19: Our family members have ________________ rights and responsibilities. (EQUALITY)

    Question 20: Vietnam has kept a variety of superstitious ______________ about daily activities. (BELIEVE)

    VI. Read the passage, and do the tasks that follow

    Not only does Linda Greenlaw do one of the most dangerous jobs in the world, but she also does it extremely well. She has been described as “one of the best captains on the entire East coast” and that, in one of the leading countries in fishing industry, is praise indeed.

    Linda was born and brought up on Isle au Haut, a tiny island ten kilometers off the coast of Maine, USA. She fell in love with fishing as a child, and she worked on fishing boats during her summer break from college.

    Her first opportunity to go on a deep-sea fishing trip came when she was nineteen. Alden Leeman, a man she’d never met before hired her for thirty days on his sword fishing boat. The trip was a success and eventually Alden offered Linda her first boat to captain in 1986, which probably made her the only woman ever to captain a sword fishing boat.

    So, why did she take up sword fishing in the first place? Linda says that not only does she like the way she feels on a boat, but she also gets passionate about catching a fish. More than anything she’s proud of being a fisherman, even more so than she is of being a best-selling author.

    Linda has published four books to date, the first of which, The Hungry Ocean, was top of the New York bestseller list for three months. In it, Linda tells the story of one fishing trip and narrates the adventures she experienced on board with her five- man crew, including bad weather, sickness, mechanical problems and, of course, the fish.

    But the world of fish and fishing is a man’s world and it’s not easy to find a word to describe Linda Greenlaw. In her own words, she says: “I am a woman. I am a fisherman not “a fisherwoman”, “fisherlady” or “fishergirl”.

    Choose the best answer for each question:

    Question 1: Linda is………….

    A. American B. British C. Canadian D. Hungarian

    Question 2: Linda took up sword fishing because ………….

    A. she fell in love with a fisherman. B. she loves boats and catching fish.

    C. all her family are fishermen. D. she needed to earn some money.

    Question 3: Linda prefers to be described as a………….

    A. a fisherlady B. a fisherman C. a fisherwoman D. a fishergirl

    Answer the questions:

    Question 4.How old was she when her first opportunity to go on a deep-sea fishing trip came?

    ……………………………………………………………………………………………………….

    Question 5. How many people were there on the fishing trip in The Hungry Ocean?

    ……………………………………………………………………………………………………….

    VII. Read the passage and choose A, B, C or D to fill in the blank. (1 point)

    MOBILE PHONE

    When Scotsman Alexander Graham Bell (1)_______ the telephone in 1876, it was a revolution in communication. (2)_______ the first time, people could talk to each other over great distances almost as clearly as if they were in the same room. Nowadays, though, we (3)_______ use Bell’s invention for (4) _______ photographs, accessing the Internet or watching video clips rather than talking. Over the last two decades a new (5)_______ of spoken communication has emerged: the mobile phone.

    Question 1. A. invented B. has been invented C. is invented D. was invented

    Question 2. A. By B. Since C. As D. For

    Question 3. A. increase B. increased C. increasing D. increasingly

    Question 4. A. taking B. buying C. moving D. capturing

    Question 5. A. means B. aids C. ways D. tools

    VIII. Rewrite the following sentences so that it stays the same meaning to the first one. (1 point)

    Question 1.They believe that the man was a terrorist.

    The man is ……………………………………………………………………………………….

    Question 2.I haven’t eaten this kind of food before.

    This is the first time………………………………………………………………………………

    Question 3. People should send their complaints to the main office.

    Their complaints ………………………………………………………………………………

    Question 4.There is no need for you to talk loudly.

    You don’t have …………………………………………………………………………………

    Question 5. Many people believe that no sea in the world is warmer than the Red Sea.

    Many people believe that the …………………………………………………………………….

    ĐỀ ÔN TẬP GIỮA HỌC KÌ II SỐ 2

    II. Choose the word whose underlined part is pronounced differently from the others:

    1. A. believed B. enjoyed C. inspired D. eliminated

    2. A. question B. education C. instruction D. discrimination

    III. Choose the word whose the main stress is placed differently from the others:

    1. A. student B. employ C. mobile D. gender

    2. A. internet B. different C. understand D. motivate

    IV. Choose the best option to complete or substitute the underlined part in the following sentences.

    1. Superstitions still________ an important part of life for many people in Vietnam.

    1. take B. play C. do D. give

    2 . ______ against women and girls should be eliminated when the government and people co-operate.

    A. Equality B. Discrimination C. Dissatisfaction D. Disbelief

    3. A _______ is the person who keeps the bride calm, help her ready and looks after her dress.

    A. groom B. bridegroom C. bridesmaid D. groomsman

    4. He feels ……….. than last year because his study results are …………………

    A. happy/ good           B. happier/ gooder     C. more happy/best D.happier/better

    5. _________ women live longer than __________ men.

    A. the/ the B. the/ Ø C. Ø / the D. Ø/ Ø
    6. – It’s time for lunch. – “___________”.

    A. Oh good! B. One hour C. Half past twelve D. What is it?

    7. The picnic ________ because Peter has just had a traffic accident.

    A. will cancel B. will be cancelling C. will be cancelled D. will have cancelled

    8. Equality for everyone in ________, employment and medical care is the target of every government.

    A. educator B. educational C. educated D. education

    9. Which option has the closest meaning to the underlined word in the below sentence.

    We are determined to eradicate gender inequality in work in our company.

    A. protect B. improve C. eliminate D. prepare

    10. You ________ use this device now because it is very dangerous.

    A. needn’t B. mustn’t C. shouldn’t D. can’t

    V. Choose the underlined word or phrase in each sentence that is incorrect.

    1. What is the name of the boy his father is the president of the School Parents Association?

    A B C D

    2. No one in my class can speak English as fluently than Mary.

    A B C D

    3. On many days of the year, people not only lay the table for meals, but they also laid food on the altar.

    A B C D

    VI. Choose the best word to complete the following passage by circling A,B,C or D.

    Mobile technology can help students open the door to new horizons, making their learning flexible, motivating and speedy. It is not difficult to understand why (1) _________ schools are encouraging mobile learning in the classroom. Smartphones, tablet computers, e-readers, netbooks and laptops, etc., are gradually becoming great learning (2) _________ for students.

    Mobile devices make learning flexible. School computer labs with desktops are wonderful but they are not handy. Students cannot use them in the school yard during the break time or in the school canteen while they wait for lunch. Mobile learning devices are different. They are light, portable and (3) _________. Students can carry these devices with them wherever they want and whenever they like.

    Mobile learning is motivating. Students are more (4) _________ and inspired to study when they work with different types of apps. These apps not only help them understand the materials better but also motivate them to study harder both in and out of the classroom. Motivation and (5) _________ can lead to good results, and good results can lead to more motivation and inspiration.

    1. A. more or more B. more and most C. more and more D. most and most

    2. A. dictionaries B. books C. computers D. tools

    3. A. convenient B. beautiful C. interesting D. tiring

    4. A. exciting B. excited C. excitement D. excite

    5. A. inspire B. inspiration C. inspired D. inspire

    VII. Read the passage below and choose the best answer (A, B, C or D) to each question.

    Visitors to Vietnam should pay attention to the following advice.

    Socializing

    Vietnamese people like to ask questions about age, marriage, salary, etc. when they meet someone for the first time. For example, they may ask, ‘How old are you?’, ‘Are you married?’, ‘What do you do for a living?’, ‘Do you have any children?’ Don’t be embarrassed by these kinds of questions. This is the Vietnamese way of being friendly.

    Presents

    Vietnamese people always show their gratitude when receiving a gift. However, you should not be surprised if they do not open a present you had given them immediately. Opening a present in front of the gift-giver is considered to be embarrassing.

    Compliments

    Although Vietnamese people always appreciate compliments, they are usually modest in their reactions. For example, in response to the compliment ‘What a nice dress!’ a Vietnamese girl may say, ‘I don’t think so. It’s very old.’

    The elderly

    Always show the elderly respect. Bowing your head slightly to an elderly person is a sign of respect. During a meal, elderly people should be served first.

    1. Which questions do Vietnamese people often ask when they meet someone for the first time?

    A. questions about music B. questions about personal life

    C. questions about weather D. questions about sports

    2. Who should be served first during a meal in Vietnam?

    A. the poor people B. the young people C. the old people D. the rich people

    3. Why don’t Vietnamese people open presents immediately?

    A. Because they feel bored with opening a present.

    B. Because they don’t like gift-givers.

    C. Because they feel embarrassed to open a present in front of the gift-giver.

    D. Because they don’t like presents.

    4. How do Vietnamese people react to compliments?

    A. modestly B. happily C. excitedly D. sadly

    5. Which of the following is NOT true?

    A. Vietnamese people often ask ‘How old are you?’ when they meet someone for the first time.

    B. Vietnamese people don’t appreciate compliments.

    C. Vietnamese people always respect the elderly.

    D. Vietnamese people ask questions about age, marriage, salary, etc. to show their friendliness.

    VIII. Finish each of the following sentences so that it has the same meaning as the first one

    1. They should take more care of the disadvantaged children in this area.

    → The disadvantaged children in this area ……………………………………………………

    2. The Everest is higher than any mountain in the world.

    → The Everest is ……………………………………………………………………………….

    3. You have just met a newly-wed couple. Their wedding is by far the biggest in my hometown.

    → You have just met a ………………………………………………………………………….

    4. These cars are very luxury. They were made in Germany.

    → These car, …………………………………………………………………………………….

    ĐỀ ÔN TẬP GIỮA HỌC KÌ II SỐ 3

    I. Choose the word that has the underlined letter(s) pro­nounced differently from the rest. (0,5point)

    1. A. access B. affect C. alert D. libra

    2. A.enjoys /z/ B. records C. performs D.picks

    II. Choose the word that has stress pattern different from that of the other words. (0,5 point)

    1. A. device B. affect C. equal D. enroll

    2. A. assignment B. concentrate C. effective D. engagement

    III. Choose the best option to complete the following sentences. (2,0 points)

    1. My brother got married_________one of his friend from college last week.

    A. of B. to C. with D. for

    Get married to sb = marry sb: kết hôn với ai

    2. . She is_____ girl in our class.

    A. the most intelligent B. more intelligent C. intelligent D. less intelligent

    3. George: “In my opinion, action films are exciting.” – Frankie: “______”

    A. Yes. Congratulations! B. There’s no doubt about it.

    C. What an opinion! D. You shouldn’t have said that.

    4. They live in the house _______ they bought last year.

    A. whom B. whose C. where D. which

    5.He was______ from the game show because he cheated

    A. elimination     B. eliminating C. eliminated D. eliminative

    6.She doesn’t have enough money to meet all her ______________

    A. engagements B. proposals C. ceremonies D. smartphones

    7.Nowaday many students _______ advantages of electric devices to learn English .

    A. make B. apply D. use D. take

    Take advantage of = make use of: tận dụng, lợi dụng  

    8. Remember to bring a raincoat with you. It______ rain later.

    A should B.can C. might D. must

    IV. Circle one mistake from the underlined words or phrases. (0,5point)

    1. Each of the members of the group were made to write a report every week.

    A B was C D

    2. It is extremely important for an engineer know to use a computer.

    A B C D to V

    V. Complete the sentences with the correct form of the words in brackets. (1,5 points)

    1. If I (be)………………… you, I(apply)…………………………………..for the job. WERE – WOULD APPLY

    2. I ( still, look)………………………………………for a job, but I hope(find)…………………….something soon.

    AM STILL LOOKING – TO FIND

    3. Your car should( repair)………………………………….immediately. BE REPAIRED

    4. Since he left school he (live)………………in HCM city. HAS LIVED

    VI. Rewrite the sentences, as directed. (1,0 point)

    1. The last time we met my aunt was in August.

    =>We haven’t MET MY AUNT SINCE AUGUST.

    2.They can postpone the class meeting.

    =>The class meeting CAN BE POSTPONED

    3. Electronic devices are bad for your eyes. Their radiation is very harmful .

    => Electronic devices WHOSE RADIATION IS VERY HARMFUL ARE BAD FOR YOUR EYES.

    4. Nothing is more precious than happiness and health

    =>Happiness and health ARE THE MOST PRECIOUS (THINGS).

    VII. Choose the correct word to fill each space in the following passage. (1,0 point)

    ask speaker answer

    sudden talk jokes

    In Germany, it’s important to be serious in a work situation. They don’t mix work and play so you shouldn’t make (1) JOKES as you do in the UK and USA when you first meet people. They work in a very organized way and prefer to do one thing at a time. They don’t like· interruptions or (2) SUDDEN changes of schedule. Punctuality is very important so you should arrive on time for appointments. At meeting, it’s important to follow the agenda and not interrupt the other (3) SPEAKER. If you give a presentation, you should focus on facts and technical information and the quality of your company’s products. You should also prepare well, as they may (4) ASK a lot of questions. Colleagues normally use the family names, and title – for example ‘Doctor’ or ‘Professor’, so you shouldn’t use first names unless a person asks you to.

    VIII. Read the passage carefully and decide whether the following statements are True (T)or False(F). (1,0 point)

    Gender equality is not only a fundamental human right, but also a necessary foundation for a peaceful, prosperous and sustainable world. Unfortunately, at the current time, 1 in 5 women and girls between the ages of 15-49 have reported experiencing physical or sexual violence by an intimate partner within a 12-month period and 49 countries currently have no laws protecting women from domestic violence. Progress is occurring regarding harmful practices such as child marriage and FGM (Female Genital Mutilation), which has declined by 30% in the past decade, but there is still much work to be done to complete eliminate such practices.

    Providing women and girls with equal access to education, health care, decent work, and representation in political and economic decision-making processes will fuel sustainable economies and benefit societies and humanity at large. Implementing new legal frameworks regarding female equality in the workplace and the eradication of harmful practices targeted at women is crucial to ending the gender-based discrimination prevalent in many countries around the world.

    1. Gender equality is a necessary foundation for a peaceful, prosperous and sustainable world. T

    2. One in five girls or women put up with domestic violence within one-year period. F

    3. It’s essential to provide women and girls with equal access to social issues. T

    4. New legal framework regarding female equality in the workplace is important. T

    IX. Read the passage carefully and answer the questions. (1,0 point)

    Finding Innovative Applications of Technology

      While technology, in and of itself, does not always spur innovation in the classroom, there are countless innovative ways to use technology to better teach and engage students. Here are some examples:

      Robots in the Classroom – South Korean schools have experimented with robot teachers. This makes lessons more interesting and entertaining for kids and enables teachers from anywhere in the world to be “present” in the classroom.

      Mobile Technology – Smartphones and other mobile devices are increasingly used in education. Mobile apps let teachers conduct digital polls, enhance verbal and presentation skills, and incorporate technological skills with core competency lessons.

      3D Learning – Kids enjoy 3D games and movies, so why not use this technology to help them learn? GEMS Modern Academy in Dubai does just this, providing students with a 3D lab that offers interactive multimedia presentations.

      Assisting Special Needs Students – Assistive technology is especially useful for students with learning disabilities. For example, phonetic spelling software helps dyslexic students and others with reading problems to convert words to the correct spelling.

    Questions:

    1. Are there robot teachers in South Korea? YES.

    …………………………………………………………………………………

    2. In which field are Mobile Technology – Smartphones and other mobile devices increasingly used ? EDUCATION

    ………………………………………………………………………………………..

    3. Which country provides students with a 3D lab that other interactive multimedia presentations? DUBAI

    ………………………………………………………………………………………..

    4. What aspect does phonetic spelling software help dyslexic students and others with reading problems?

    TO CONVERT WORDS TO THE CORRECT SPELLING

    ………………………………………………………………………………………..

    ĐỀ ÔN TẬP GIỮA HỌC KÌ II SỐ 14

    I. Choose the suitable words from the box to complete the sentences. (1,25 p)

    eliminated participate strongly crossing similarities

    1. Mothers should be ______________________ supported to work outside the home. STRONGLY

    2. People have______________________poverty and hunger in many parts of the world. ELIMINATED (= get rid of)

    3. In Viet Nam, about seventy percent of females ______________________ in the workforce. PARTICIPATE

    = labor force (lực lượng lao động)

    Particicpate in = take part in: tham gia

    Female >< male

    4. I see a lot of________________________ between Vietnamese and British cultures. SIMILARITIES >< DIFFERENCE (n)

    A lot of + N không đếm đc/ N đếm đc, số nhiều

    5. Some people try to avoid____________________the path of a woman, as this may not bring good luck to them. CROSSING (avoid Ving: tránh làm gì)

    II. Choose the correct answer A, B, C or D to complete the following sentences (2.0 ps)

    1. We _______ stop when traffic lights are red.

    A.must B. should C. might/may

    D. can

    2. Mount Everest is _______ mountain on Earth.

    A. tall

    B. the taller

    C. the tallest

    D. tallest

    3. After graduating from university, Mai Lan has worked as _______ flight attendant. (tiếp viên hàng không – từ chỉ nghề nghiệp)

    A. a

    B. the

    C. an

    D. Ø

    4. In some Asian countries like Viet Nam or China, money is given to the newly-married couple as a wedding present. (CLOSEST MEANING )

    A. gift

    B.donation

    C. souvenir

    D. contribution

    – donation (n) sự ủng hộ, sự quyên góp

    – donate (v) ủng hộ, quyên góp

     DONATE TO SB/STH = MAKE A DONATION TO SB/STH

    – CONTRIBUTE TO sb/sth: đóng góp, góp phần = make a contribution to sb/sth

    5. I think that up to now there has not been a real _______ between men and women.

    A. equal

    B. equally

    C. equality

    D. equalize

    – equal (adj) >< unequal (adj)

    – equality (n) >< inequality (n)

    6. Superstitions still _______an important part of life for many people in Vietnam.

    A. take

    B. play

    C. give

    D. do

    – play a part/ role IN: có vai trò trong ….

    – superstition (n) sự mê tín superstitious ABOUT: mê tín về …

    7. Detective books are ________than science fiction ones.

    A. interesting

    B. interestinger

    C. most interesting

    D. more interesting

    8. A: “Would you like to stay with us and spend our traditional Tet holidays together?”

    B: “____”

    A. What a nice idea! Thanks.

    B. Oh, lucky you

    C. What a shame, I will

    D. How come?

    III. Read the passage and decide which answer (A, B, C or D) best fits each space. (1.25 p)

    Janet got married to Pedro last Saturday, and we went to the wedding, (9) ______ took place in a lovely little church in the country. Janet, the bride, wore a beautiful white dress; it had a long train made of silk, and it was carried by a young (10) ______ who was the daughter of her elder sister. At the start, her husband-to-be, the groom was waiting for her at the front of the church. She walked down the aisle to the front with her father, and after (11) ______ ceremony , she came back down again with her husband.

    Afterwards, people took photos outside the church, and all the guests were invited to a reception in a hotel nearby, where we all had a meal. (12) ______ the meal, the best man, who was Pedro’s oldest friend, made a lovely speech , and told everyone about how they had met, what it was like when they first started going out, and what Pedro had said when he had proposed. Then a few hours later, they (13) ______ off on their honeymoon, which they were going to spend in Bali.

    9. A. which

    B. who

    C. where

    D. that

    10. A. bridesmaid

    B. guest

    C. best man

    D. groom

    11. A .a

    B. the

    C. an

    D. Ø

    12. A. At

    B. After

    C. During

    D. Before

    13. A.took

    B. set

    C. put

    D. cut

    IV. Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D to indicate the correct answer to each of the question. (1.25 p)

    During the nineteenth century, women in the United States organized and participated in a large number of reform movements, including movements to reorganize the prison system,ban

    the sale of alcohol, and, most importantly, to free the slaves. Some women saw similarities in the social status of women and slaves. Women like Elizabeth Cady, Stanton and Lucy Stone were feminists and abolitionists who supported the rights of both women and blacks. A number of male abolitionists, including William Lloyd Garrison and Wendell Philips, also supported the rights of women to speak and participate equally with men in anti-slavery activities. Probably more than any other movement, abolitionism offered women a previously denied entry into politics. They became involved primarily in order to better their living conditions and the conditions of others.

    When the Civil War ended in 1865, the Fourteenth and Fifteenth Amendments to the Constitution adopted in 1868 and 1870 granted citizenship and suffrage to blacks but not to women. Discouraged but resolved, feminists influenced more and more women to demand the right to vote. In 1869 the Wyoming Territory had yielded to demands by feminists, but eastern states resisted more stubbornly than before. A women’s suffrage bill had been presented to every Congress since 1878, but it continually failed to pass until 1920, when the Nineteenth Amendment granted women the rights to vote.

    Question 14: What is the main idea of the passage ?

    A. Abolitionists B. The Wyoming Territory

    C. Women’s suffrage D. The Foundation and 15th Amendments

    Question 15: The word “ban” in paragraph 1 refers to _______.

    A. publish B. prohibit C. promote D. encourage

    Question 16: According to the passage, why did women became involved primarily in politics?

    A. To support Elizabeth Cady Stanton for president.

    B. To be selected to public office.

    C. To amend the Declaration of Independence.

    D. To improve the conditions of life that existed at the time.

    Question 17: The word “ it ” in paragraph 2 refers to _______

    A. bill B. congress

    C. vote D. nineteen Amendment

    Question 18: When were women allowed to vote throughout the United States?

    A. After 1866 B. After 1920 C. After 1870 D. After 1878

    V . Rewrite the sentences without changing their meanings. (1,25 p)

    1. Her old house is not as big as her new one.
    -> Her new house……………………………………………………………..…………..……

    2. No one in my group is more intelligent than Mary.
    -> Mary ………………………………………………………………………………….…….

    3. They will sue the company for wage discrimination.

    -> The company …………………………………………………………..………………….

    4. They must not allow any kind of violence at school.

    -> Any kind of violence………………………………………………..………..……..……..

    5. It’s 2 months since I last wrote to my parents.

    -> I have….…………………………………………..………………….….…..………….….

    ĐỀ ÔN TẬP GIỮA HỌC KÌ II SỐ 15

    I. Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word whose underlined part differs from the other three in pronunciation in each of the following questions.

    1. A. fear B. hear C. pear D. near.

    2. A. inventor B. president C. adventure D. genetic.

    II. Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word that differs from the other three in the position of primary stress in each of the following questions.

    1. A. study B. reply C. apply D. rely

    2. A. career B. gender C. equal D. answer

    III. Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions.

    1. In Japan, ____ most important holiday of the season is New Year’s Day, which comes one week after Christmas.

    A. the B. Ø C. an D. a

    2. On the web you can read ____ newspapers or magazines; you can watch videos, download music or buy anything.

    A. virtual B. online C. digital D. offline

    3. In English class yesterday, we had a discussion ____ different cultures.

    A. around B. about C. for D. from

    4. Give back the money ____ you took.

    A. it B. who C. whom D. which

    5. The team paid a _____ price for its lack of preparation.

    A. heavy B. dirty C. light D. expensive

    6. In the past, the ____ and engagement ceremonies took place one or two years before the wedding.

    A. propose B. proposing C. proposal D. proposed

    IV. Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word(s) CLOSEST in meaning to the underlined word(s) in each of the following questions.

    1. Mary is planning to tie the knot with her German boyfriend next June.

    A. get married B. say goodbye C. get together D. fall in love

    2. In some Asian countries like Viet Nam or China, money is given to the newly-married couple as a wedding present.

    A. gift B. donation C. souvenir D. contribution

    V. Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the option that best completes the following exchange.

    1. Mary: “What a beautiful wedding dress you are wearing today, Daisy!”

    Daisy: “____”

    A. I’m sorry to hear that. B. Thanks, it’s nice of you to say so.

    C. Don’t mention it. D. Thanks for your gift!

    VI. Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the underlined part that needs correction in each of the following questions.

    1. Efforts should be make to offer all children equal access to education.

    A B C D

    2. This discrimination against women and girls must be abolishing.

    A B C D

    VII. Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions below

    Mobile technology can help students open the door to new horizons, making their learning flexible, motivating and speedy. It is not difficult to understand why more and more schools are encouraging mobile learning in the classroom. Smartphones, tablet computers, e-readers, netbooks and laptops, etc. are gradually becoming great learning tools for students.

    Mobile devices make learning flexible. School computer labs with desktops are wonderful but they are not handy. Students cannot use them in the school yard during the break time or in the school canteen while they wait for lunch. Mobile learning devices are different. They are light, portable and convenient. Students can carry these devices with them wherever they want and whenever they like.

    Mobile learning is motivating. Students are more excited and inspired to study when they work with different types of apps. These apps not only help them understand the materials better but also motivate them to study harder both in and out of the classroom. Motivation and inspiration can lead to good results, and good results can lead to more motivation and inspiration.

    Mobile learning makes education speedy. Without having to leave the school building, students can instantly get information or materials necessary for their study. This can be done easily thanks to mobile devices with Wi-Fi. The Internet brings the whole world into the classroom and it takes students just a few seconds to access this wonderful world of knowledge and information.

    Mobile technology is already here. It is up to each school to choose the time when they allow the use of mobile devices and the extent to which their “digital natives” can take full advantage of these devices. Hopefully, they can make the right decision quickly to help broaden students’ learning opportunities both inside and outside of class.

    1. What are listed as mobile devices in the text?

    A. Smartphones, tablets, e-readers, netbooks and laptops. B. Smartphones and laptops.

    C. Smartphones, tablets, e-readers and laptops. D. Smartphones, e-books and laptops.

    2. How easy to carry around are mobile devices?

    A. They are light and convenient. B. They are light, portable and convenient.

    C. They are portable and convenient. D. They are light and portable.

    3. What effects do apps have on students?

    A. They help students understand the materials better. B. They motivate students to study harder.

    C. They disappoint students. D. Both A and B

    4. How speedy is mobile learning?

    A. It takes students a few minutes to access knowledge and information. B. Students spend hours surfing the Internet.

    C. It takes students a few seconds to access knowledge and information. D. Students can get rid of heavy backpacks.

    5. What will happen if schools soon decide to use mobile technology in learning?

    A. Their decision will help broaden students’ learning opportunities. B. Students will have more free time.

    C. Their decision will eliminate students’ learning opportunities. D. Students will play more games.

    VIII. Give the correct form of the words in brackets in the sentences below.

    1. Most of the teachers see the new classroom technology as …………………..in the educational process. (use)

    2. The parents of the groom go to the fortune teller to see what date and time is best for them to ………………….the wedding ceremony. (celebration)

    3. Digital services offer an opportunity to ……………………students about media use. (education)

    4. Laptops and wireless technologies allow students to access …………………..relevant to class topics immediately. (inform)

    IX. Put the verbs in the brackets in the following sentences into correct tense or form

    1. They often _________________ (visit) their parents on Saturday.

    2. I _________________ (get) a special present on my last birthday.

    3. They _________________ (not see) their friends since last year.

    4. They _________________ (plant) trees over there at the moment.

    X. Rewrite the sentences below

    1. I will always remember the teacher. He taught me how to read and write.

    I will………………………………………………………………………

    2. Governments should offer poor women more help.

    Poor women………………………………………..

    3. The black dress is more expensive than the white one.

    The white dress…………………………………………………

    4. No one in my group is more intelligent than Mary.

    Mary …………………………………………………………..

  • Từ vựng tiếng Anh về các con vật

    Từ vựng tiếng Anh về các con vật

    Từ vựng tiếng Anh về các con vật

    1. Từ vựng tiếng Anh về các con vật quen thuộc

    • Bear  /bɛr/Con gấu
    • Bird – /bɜrd/Con chim
    • Cat – /kæt/Con mèo
    • Chicken – /ˈʧɪkən/Con gà
    • Cow  /kaʊ/Con bò
    • Dog  /dɔg/Con chó
    • Donkey  /ˈdɑŋki/Con lừa
    • Elephant  /ˈɛləfənt/Con voi
    • Fish – /fɪʃ/Con cá
    • Goat – /goʊt/Con dê
    • Horse – /hɔrs/Con ngựa
    • Insect – /ˈɪnˌsɛkt/): Côn trùng
    • Lion – /ˈlaɪən/Sư tử
    • Monkey  /ˈmʌŋki/Con khỉ
    • Mouse  /maʊs/Con chuột
    • Ox – /ɑks/Con bò đực
    • Pig  /pɪg/Con lợn/heo
    • Rabbit  /ˈræbət/Con thỏ
    • Sheep  /ʃip/Con cừu
    • Tiger – /ˈtaɪgər/Con hổ

    Từ vựng tiếng Anh về các con vật

    Xem thêm Từ vựng tiếng Anh về các loài cây

    2. Từ vựng tiếng Anh về các động vật hoang dã

    • Moose – /muːs/: Nai sừng tấm {ở phía bắc châu Phi, Âu, Á)
    • Boar – /bɔːʳ/: Lợn hoang (giống đực)
    • Chipmunk – /ˈtʃɪp.mʌŋk/: Sóc chuột
    • Lynx (bobcat) – /lɪŋks/ (/’bɔbkæt/): Mèo rừng Mĩ
    • Polar bear – /pəʊl beəʳ/: Gấu bắc cực
    • Buffalo – /ˈbʌf.ə.ləʊ/: Trâu nước
    • Beaver – /ˈbiː.vəʳ/: Con hải ly
    • Porcupine – /ˈpɔː.kjʊ.paɪn/: Con nhím
    • Skunk – /skʌŋk/: Chồn hôi
    • Koala bear – /kəʊˈɑː.lə beəʳ/: Gấu túi
    • Chimpanzee – /tʃɪmpənˈzi/: con hắc tinh tinh
    • Fox – /fɑːks/: con cáo
    • Hippopotamus – /ˌhɪpəˈpɑːtəməs/: con hà mã
    • Jaguar – /ˈdʒæɡjuər/: con báo đốm
    • Rhinoceros – /raɪˈnɒsərəs/: con tê giác
    • Squirrel – /ˈskwɜːrəl/: con sóc
    • Raccoon: con gấu mèo
    • Giraffe: con hươu cao cổ
    • Zebra – /ˈziː.brə/: Con ngựa vằn
    • Lioness – /ˈlaɪ.ənis/: Sư tử (cái)
    • Lion – /ˈlaɪ.ən/: Sư tử (đực)
    • Hyena – /haɪˈiː.nə/: Con linh cẩu
    • Gnu – /nuː/: Linh dương đầu bò
    • Baboon – /bəˈbuːn/: Khỉ đầu chó
    • Rhinoceros – /raɪˈnɒs.ər.əs/: Con tê giác
    • Gazelle – /gəˈzel/: Linh dương Gazen
    • Cheetah – /ˈtʃiː.tə/: Báo Gêpa
    • Elephant – /ˈel.ɪ.fənt/: Con voi

    3. Từ vựng tiếng Anh về các loài chim

    • Owl – /aʊl/: Cú mèo
    • Eagle – /ˈiː.gl/: Chim đại bàng
    • Woodpecker – /ˈwʊdˌpek.əʳ/: Chim gõ kiến
    • Peacock – /ˈpiː.kɒk/: Con công (trống)
    • Sparrow – /ˈspær.əʊ/: Chim sẻ
    • Heron – /ˈher.ən/: Diệc
    • Swan – /swɒn/: Thiên nga
    • Falcon – /ˈfɒl.kən/: Chim ưng
    • Ostrich – /ˈɒs.trɪtʃ/: Đà điểu
    • Penguin – /ˈpeŋɡwɪn/: Chim cánh cụt
    • Turkey – /ˈtɜːrki/: gà tây
    • Duck – /dʌk/: vịt
    • Parrot – /ˈpærət/: vẹt
    • Rooster – /ˈruːstər/: gà trống nhà
    • Chick – /tʃɪk/: gà con, chim con
    • Vulture – /’vʌltʃə/: chim kền kền
    • Pigeon – /ˈpɪdʒɪn/: chim bồ câu
    • Hen – /hen/: gà mái
    • Crow – /kroʊ/: con quạ
    • Goose: ngỗng
    • Nest – /nest/: Cái tổ
    • Feather – /ˈfeð.əʳ/: Lông vũ
    • Talon – /ˈtæl.ən/: Móng vuốt

    4. Từ vựng tiếng Anh về các con vật ở dưới nước

    • Seagull – /ˈsiː.gʌl/: Mòng biển
    • Octopus – /ˈɒk.tə.pəs/: Bạch tuộc
    • Lobster – /ˈlɒb.stəʳ/: Tôm hùm
    • Shellfish – /ˈʃel.fɪʃ/: Ốc
    • Seahorse – /ˈsiːhɔːrs/: cá ngựa
    • Jellyfish – /ˈdʒel.i.fɪʃ/: Con sứa
    • Killer whale – /ˈkɪl.əʳ weɪl/: Loại cá voi nhỏ mầu đen trắng
    • Squid – /skwɪd/: Mực ống
    • Fish – fin – /fɪʃ. fɪn/ – Vảy cá
    • Seal – /siːl/: Hải cẩu
    • Coral – /ˈkɒr.əl/: San hô
    • Swordfish – /ˈsɔːdfɪʃ/: cá kiếm
    • Starfish – /ˈstɑːrfɪʃ/: sao biển
    • Turtle – /ˈtɜːtl/: rùa biển
    • Stingray – /ˈstɪŋreɪ/: cá đuối
    • Walrus – /ˈwɔːlrəs/: hải mã
    • Clownfish: cá hề
    • Porcupine fish: cá nóc nhím
    • Blue whale: cá voi xanh
    • Hermit crab: ốc mượn hồn

    5. Từ vựng tiếng Anh về các loài côn trùng

    • Butterfly – /ˈbʌtərflaɪ/: con bướm
    • Caterpillar – /ˈkæt.ə.pɪl.əʳ/: Sâu bướm
    • Moth – /mɔːθ/: con bướm đêm
    • Dragonfly – /ˈdræɡənflaɪ/: con chuồn chuồn
    • Praying mantis – /preiɳˈmæn.tɪs/: Bọ ngựa
    • Honeycomb – /ˈhʌn.i.kəʊm/: Sáp ong
    • Tarantula – /təˈræn.tjʊ.lə/: Loại nhện lớn
    • Parasites – /’pærəsaɪt/: Kí sinh trùng
    • Ladybug – /ˈleɪ.di.bɜːd/: Bọ rùa
    • Mosquito – /məˈskiː.təʊ/: Con muỗi
    • Cockroach – /ˈkɒk.rəʊtʃ/: Con gián
    • Grasshopper – /ˈgrɑːsˌhɒp.əʳ/: Châu chấu
    • Cricket – /ˈkrɪkɪt/: con dế
    • Honeycomb – /ˈhʌn.i.kəʊm/: Sáp ong
    • Fly – /flaɪ/: con ruồi
    • Bee – /biː/: con ong
    • Beetle – /ˈbiːtl/: con bọ cánh cứng
    • Termite – /ˈtɜːrmaɪt/: con mối
    • Ant: con kiến
    • Flea: con bọ chét
    • Wasp: con ong bắp cày
    • Ladybug: con bọ cánh cam
    • Praying mantis: con bọ ngựa

    6. Từ vựng tiếng Anh về các loài động vật lưỡng cư

    • Alligator – /ˈæl.ɪ.geɪ.təʳ/: Cá sấu Mĩ
    • Crocodile – /ˈkrɒk.ə.daɪl/: Cá sấu
    • Toad – /təʊd/: Con cóc
    • Frog – /frɒg/: Con ếch
    • Dinosaurs – /’daɪnəʊsɔː/: Khủng long
    • Cobra – fang – /ˈkəʊ.brə. fæŋ/: Rắn hổ mang-răng nanh
    • Chameleon – /kəˈmiː.li.ən/: Tắc kè hoa
    • Dragon – /ˈdræg.ən/: Con rồng
    • Turtle – shell – /ˈtɜː.tl ʃel/: Mai rùa
    • Lizard – /ˈlɪz.əd/: Thằn lằn

    7. Từ vựng tiếng Anh về các loài vật nuôi

    • Lamb – /læm/: Cừu con
    • Herd of cow – /hɜːd əv kaʊ/: Đàn bò
    • Chicken – /ˈtʃɪk.ɪn/: Gà
    • Flock of sheep – /flɒk əv ʃiːp/: Bầy cừu
    • Horseshoe – /ˈhɔːs.ʃuː/: Móng ngựa
    • Donkey – /ˈdɒŋ.ki/: Con lừa
    • Piglet – /ˈpɪg.lət/: Lợn con
    • Female – /ˈfiː.meɪl/: Giống cái
    • Male – /meɪl/: Giống đực
    • Horse – /hɔːs/: Ngựa

    8. Từ vựng tiếng Anh về các sinh vật huyền thoại

    • Basilisk – /ˈbæzɪlɪsk/: một sinh vật giống mãng xà, có thể giết người bằng cách nhìn vào mắt họ
    • Centaur – /ˈsentɔːr/: nhân mã
    • Cerberus: chó săn ba đầu với đuôi rắn, bờm bằng rắn, và vuốt của sư tử
    • Chimera /kaɪˈmɪrə/: quái vật đầu sư tử, thân dê, và đuôi rắn và thở ra lửa
    • Cyclops – /’saiklɔps/: người khổng lồ có duy nhất một con mắt ở giữa mặt
    • Demon – /ˈdiːmən/: ma quỷ, yêu ma
    • Dragon – /ˈdræɡən/: rồng
    • Elf – /elf/: loài sinh vật giống người nhưng có tai nhọn và có thể dùng được phép thuật
    • Golem – /ˈɡoʊləm/: sinh vật được làm từ đất sét và được trao cho sự sống
    • Gorgon – /ˈɡɔːrɡən/: một trong ba chị em đầu rắn và có thể biến những kẻ nhìn vào mắt họ thành đá
    • Griffin – /ˈɡrɪf.ɪn/: sinh vật với cơ thể của sư tử, cánh và đầu của chim đại bàng
    • Hydra – /ˈhaɪ.drə/: quái vật có nhiều đầu là rắn; khi chặt một con thì một con khác lại mọc lên

    9. Từ vựng tiếng Anh về các con vật khi còn nhỏ

    • Lamb: cừu con
    • Calf: bê
    • Foal – /foʊl/: ngựa con
    • Kid – /kɪd/: dê con
    • Gosling – /ˈɡɑːzlɪŋ/: ngỗng con
    • Duckling – /ˈdʌklɪŋ/: vịt con
    • Chick – /tʃɪk/: gà con
    • Piglet – /ˈpɪɡlət/: lợn con
    • Kitten – /ˈkɪtn/: mèo con
    • Puppy: chó con
    • Fawn – /fɔːn/: nai con
    • Joey – /ˈdʒoʊi/: kangaroo con

    10. Từ vựng tiếng Anh liên quan tới các con vật

    • Trunk –/trʌŋk/: vòi voi
    • Tusk –/tʌsk/: ngà voi
    • Whiskers – /’wisk z/: lông dài cứng mọc gần mồm của mèo, chuột…
    • Tail – /teɪl/: đuôi
    • Horns – hɔːn/: sừng
    • Mane – /meɪn/: bờm
    • Wing – /wɪŋ/: cánh
    • Feather – /ˈfeðər/: lông vũ
    • Fang: răng nanh
    • Tongue – /tʌŋ/: lưỡi
    • Antlers – /ˈæntlər/: gạc (hươu, nai)
    • Fin – /fɪn/: vây
    • Scale – /skeɪl/: vảy (cá, rắn, cánh sâu bọ)
    • Beak – /biːk/: mỏ chim
    • Shell – /ʃel/: vỏ ốc
    • Talons – /’tælən/: móng, vuốt (nhất là của chim mồi)
    • Web – /web/: màng da (ở chân vịt…)
    • Hoof – /huːf/: móng guốc
    • Paw – /pɔː/: chân (có móng, vuốt của mèo, hổ…)
    • Claws: vuốt (mèo, chim)
    • Bark: tiếng sủa (chó)
    • Howl – /haʊl/: tiếng hú (chó sói)
    • Growl: tiếng gầm gừ
    • Buzz: tiếng vo vo
    • Roar – /rɔːr/: tiếng gầm, rống (sư tử, hổ)
    • Squeak – /skwiːk/: tiếng chít chít (chuột)
    • Crow – /kroʊ/: tiếng gà gáy
    • Hoot – /huːt/: tiếng cú kêu
  • Từ vựng tiếng Anh về rau củ

    Từ vựng tiếng Anh về rau củ

    Từ vựng tiếng Anh về rau củ

    1. Từ vựng tiếng Anh về các loại rau

    • Spinach – /spɪnɪʤ/: Rau chân vịt (hay còn gọi là cải bó xôi)
    • Celery – /ˈsɛləri/: Cần tây
    • Cabbage – /kæbɪʤ/: Bắp cải
    • Cauliflower – /ˈkɒlɪflaʊə/: Súp lơ
    • Fennel – /ˈfɛnl/: Thì là
    • Asparagus – /əsˈpærəgəs/: Măng tây
    • Broccoli – /brɒkəli/: Bông cải xanh
    • Horseradish – /hɔːsˌrædɪʃ/: Cải ngựa
    • Lettuce – /lɛtɪs/: Rau diếp
    • Green onion – /griːn ˈʌnjən/: Hành lá
    • Coriander – /kɒrɪˈændə/: Rau mùi
    • Knotgrass – /ˈnɒtgrɑːs/: Rau răm
    • Centella: Rau má
    • Gai choy: Cải đắng
    • Herbs – /hɜːbz/: Rau thơm
    • Perilla leaf – /Perilla liːf/: Lá tía tô
    • Malabar spinach – /spɪnɪʤ/: Rau mồng tơi
    • Seaweed – /siːwiːd/: Rong biển
    • Wild betel leaves – /waɪld ˈbiːtəl liːvz/: Lá lốt
    • Bean sprouts – /biːn spraʊts/: Giá đỗ

    Từ vựng tiếng Anh về rau củ

    Xem thêm Từ vựng tiếng Anh về trái cây

    2. Từ vựng tiếng Anh về củ/quả

    • Eggplant – /ɛgˌplɑːnt/: Cà tím
    • Corn – /kɔːn/: Ngô (bắp)
    • Beetroot – /biːtruːt/: Củ dền
    • Marrow – /mærəʊ/: Quả bí xanh
    • Cucumber – /kjuːkʌmbə/: Dưa leo
    • Bell pepper – /bɛl ˈpɛpə/: Ớt chuông
    • Beetroot – /biːtruːt/: Củ dền
    • Tomato – /təˈmɑːtəʊ/: Quả cà chua
    • Shallot – /ʃəˈlɒt/: Củ hẹ
    • Hot pepper – /hɒt ˈpɛpə/: Ớt cay
    • Sweet potato – /swiːt pəˈteɪtəʊ/: Khoai lang
    • Potato –/pəˈteɪtəʊ/: Củ khoai tây
    • Turmetic: Củ nghệ
    • Gatangal: Củ riềng
    • Onion – /ʌnjən/: Hành tây
    • Radish – /rædɪʃ/: Củ cải
    • Leek – /liːk/: Củ kiệu
    • Kohlrabi – /kəʊlˈrɑːbi/: Su hào
    • Carrot – /kærət/: Củ cà rốt
    • Ginger – /ʤɪnʤə/: Gừng
    • Squash – /skwɒʃ/: Bí
    • White turnip – /waɪt ˈtɜːnɪp/: Củ cải trắng
    • Loofah – /luːfɑː/: Mướp

    3. Từ vựng tiếng Anh về các loại nấm

    • Mushroom – /mʌʃrʊm/: Nấm
    • Fatty mushrooms – /fæti ˈmʌʃrʊmz/: Nấm mỡ
    • King oyster mushroom – /kɪŋ ˈɔɪstə ˈmʌʃrʊm/: Nấm đùi gà
    • Black fungus – /blæk ˈfʌŋgəs/: Nấm mộc nhĩ đen
    • Melaleuca mushroom: Nấm tràm
    • Abalone mushrooms: Nấm bào ngư
    • Ganoderma: Nấm linh chi
    • Enokitake: Nấm kim châm
    • Straw mushrooms – /mʌʃrʊmz/: Nấm rơm
    • Seafood Mushrooms – /siːfuːd ˈmʌʃrʊmz/: Nấm hải sản
    • White fungus – /waɪt ˈfʌŋgəs/: Nấm tuyết
    • Yellow truffle mushrooms: Nấm trâm vàng
    • Ganoderma lucidum: Nấm lim xanh
    • Hericium erinaceus: Nấm hầm thủ
    • Turkey tails: Nấm vân chi
    • Bamboo shoot mushroom: Nấm măng hoa
    • Termite mushrooms: Nấm mối
    • Pearl mushrooms soaked: Nấm ngọc tẩm

    4. Từ vựng tiếng Anh về các loại hạt, đậu

    • Cashew – /kæˈʃuː/: Hạt điều
    • Walnut – /wɔːlnʌt/: Hạt óc chó
    • Almond – /ɑːmənd/: Hạnh nhân
    • Sesame seeds – /sɛsəmi siːdz/: Hạt vừng
    • Pumpkin seeds – /pʌmpkɪn siːdz/: Hạt bí
    • Pine nut – /paɪn nʌt/: Hạt thông
    • Chia seeds – /Chia siːdz/: Hạt chia
    • Sunflower seeds – /sʌnˌflaʊə siːdz/: Hạt hướng dương
    • Macadamia: Hạt mắc ca
    • Cashew – /kæˈʃuː/: Hạt điều
    • Pumpkin seeds – /pʌmpkɪn siːdz/: Hạt bí
    • Pistachio – /pɪsˈtɑːʃɪəʊ/: Hạt dẻ cười
    • Chestnut – /ʧɛsnʌt/: Hạt dẻ
    • Soy bean – /sɔɪ biːn/: Đậu nành
    • Mung bean – /Mung biːn/: Đậu xanh
    • Red bean – /rɛd biːn/: Đậu đỏ
    • Peas – /piːz/: Đậu Hà Lan

    5. Từ vựng tiếng Anh về các loại gia vị

    • Cilantro – Coriander – /səˈlæn.troʊ/ – /ˈkɔːr.i.æn.dɚ/: Rau mùi
    • Artichoke – /ˈɑːr.t̬ə.tʃoʊk/: Cây a-ti-sô
    • Rosemary – /ˈroʊz.mer.i/: Cây mê điệt, hương thảo
    • Bay leaf – /ˈbeɪ ˌliːf/: Lá nguyệt quế
    • Mint leaves – /mɪnt liːvz/: Lá bạc hà
    • Basil – /ˈbeɪ.zəl/: Húng quế
    • Clove – /kloʊv/: Đinh hương
    • Olive – /ˈɑː.lɪv/: Ô liu
    • Shallot – /ʃəˈlɑːt/: Hành tím
    • Turmeric – /ˈtɝː.mər.ɪk/: Nghệ
    • Garlic – /ˈɡɑːr.lɪk/: Tỏi
    • Ginger – /ˈdʒɪn.dʒɚ/: Gừng
    • Onion – /ˈʌn.jən/: Củ hành
    • Spring onions – Green onions – /ˌsprɪŋ ˈʌn.jən/ – /ˌɡriːn ˈʌn.jən/: Hành lá
    • Lemongrass – /ˈlem.ən ˌɡræs/: Cây sả
    • Chives – /tʃaɪvz/: Lá hẹ
    • Green chili – /ɡriːn ˈtʃɪl.i/: Ớt xanh
  • Từ vựng tiếng Anh về trái cây

    Từ vựng tiếng Anh về trái cây

    Từ vựng tiếng Anh về trái cây

    Từ vựng tiếng Anh về trái cây

    Xem thêm Từ vựng tiếng Anh về các loài cây

    1. Từ vựng tiếng Anh về trái cây có hình tròn

    • Star apple – /’stɑ:r ‘æpl/: Quả vú sữa
    • Orange – /ɒrɪndʒ/: Quả cam
    • Mandarin (or tangerine) – /’mændərin/: Quả quýt
    • Lemon – /´lemən/: Quả chanh vàng
    • Apple – /’æpl/: Quả táo
    • Mangosteen – /ˈmaŋgəstiːn/: Quả măng cụt
    • Peach – /pitʃ/: Quả đào
    • Lime – /laim/: Quả chanh vỏ xanh
    • Rambutan – /ræmˈbuːtən/: Quả chôm chôm
    • Guava – /´gwa:və/: Quả ổi
    • Cherry – /´tʃeri/: Quả anh đào
    • Coconut – /’koukənʌt/: Quả dừa
    • Jujube – /´dʒu:dʒu:b/: Quả táo ta
    • Pomegranate – /´pɔm¸grænit/: Quả lựu
    • Ugli fruit – /’ʌgli’fru:t/: Quả chanh vùng Tây Ấn
    • Grapefruit (or pomelo) – /’greipfru:t/: Quả bưởi
    • Persimmon – /pə´simən/: Quả hồng
    • Passion-fruit – /´pæʃən¸fru:t/: Quả chanh dây (Chanh leo)
    • Ambarella – /’æmbə’rælə/: Quả cóc

    2. Từ vựng tiếng Anh về hoa quả có hình thon dài

    • Avocado – /¸ævə´ka:dou/: Quả bơ
    • Kiwi fruit – /’ki:wi:fru:t/: Quả kiwi
    • Sapota – /sə’poutə/: Quả sapôchê
    • Mango – /´mæηgou/: Quả xoài
    • Papaya (or pawpaw) – /pə´paiə/: Quả đu đủ
    • Pear – /peə/: Quả lê
    • Watermelon – /’wɔ:tə´melən/: Quả dưa hấu
    • Melon – /´melən/: Quả dưa
    • Honeydew melon – /’hʌnidju: ´melən/: Quả dưa bở ruột xanh
    • Cantaloupe – /’kæntəlu:p/: Quả dưa vàng
    • Indian cream cobra melon – /´indiən kri:m ‘koubrə ´melən/: Quả dưa gang
    • Granadilla – /,grænə’dilə/: Quả dưa Tây
    • Honeydew – /’hʌnidju:/: Quả dưa xanh
    • Citron – /´sitrən/: Quả thanh yên

    3. Từ vựng tiếng Anh về trái cây có vỏ ngoài xù xì

    • Jackfruit – /’dʒæk,fru:t/: Quả mít
    • Pineapple – /’pain,æpl/: Quả dứa, thơm
    • Durian – /´duəriən/: Quả sầu riêng
    • Custard-apple – /’kʌstəd,æpl/: Quả mãng cầu (na)
    • Soursop – /’sɔ:sɔp/: Quả mãng cầu xiêm
    • Dragon fruit – /’drægənfru:t/: Quả thanh long

    4. Từ vựng tiếng Anh về trái cây có hình thù đặc biệt và kích thước nhỏ

    • Berry – /’beri/: Quả dâu
    • Green almonds – /gri:n ‘ɑ:mənd/: Quả hạnh xanh
    • Cranberry – /’krænbəri/: Quả nam việt quất
    • Apricot – /ˈæ.prɪ.kɒt/: Quả mơ
    • Plum – /plʌm/: Quả mận
    • Grape – /greɪp/: Quả nho
    • Longan – /lɔɳgən/: Quả nhãn
    • Kumquat – /’kʌmkwɔt/: Quả quất
    • Fig – /fig/: Quả sung
    • Lychee (or litchi) – /’li:tʃi:/: Quả vải
    • Dates – /deit/: Quả chà là
    • Strawberry – /ˈstrɔ:bəri/: Quả dâu tây
    • Cranberry – /’krænbəri/: Quả nam việt quất
    • Jujube – /´dʒu:dʒu:b/: Quả táo ta
    • Currant – /´kʌrənt/: Quả nho Hy Lạp
    • Chestnut – /´tʃestnʌt/: Quả hạt dẻ
    • Almond – /’a:mənd/: Quả hạnh
    • Raisin – /’reizn/: Quả nho khô
    • Gooseberries – /´gu:zbəri/: Quả quả lý gai
    • Malay apple – /mə’lei ‘æpl/: Quả điều
    • Blackberries – /´blækbəri/: Quả mâm xôi đen
    • Starfruit – /’stɑ:r.fru:t/: Quả khế
    • Banana – /bə’nɑ:nə/: Quả chuối
    • Tamarind – /’tæmərind/: Quả me
  • Từ vựng tiếng Anh về các loài hoa

    Từ vựng tiếng Anh về các loài hoa

    Từ vựng tiếng Anh về các loài hoa

    Xem thêm

    Bluebell – [‘blu:bel]: cây hoa chuông lá tròn

    Từ vựng tiếng Anh về các loài hoa 2

    Bouquet of flowers – [‘bukei əv ‘flauə]: bó hoa

    Bunch of flowers – [bʌnt∫ əv ‘flauə]: bó hóa

    Buttercup – [‘bʌtəkʌp]: cây mao lương hoa vàng

    Từ vựng tiếng Anh về các loài hoa 3

    Carnation – [kɑ:’nei∫n]: hoa cẩm chướng

    Chrysanthemum – [kri’sænθəməm]: cây hoa cúc

    Crocus – [‘kroukəs]: hoa nghệ tây

    Daffodil – [‘dæfədil]: cây thuỷ tiên hoa vàng

    Dahlia – [‘deiljə]: cây thược dược

    Daisy – [‘deizi]: cây cúc

    Dandelion – [‘dændilaiən]: cây bồ công anh Trung quốc

    Forget-me-not – [fə’getminɔt]: hoa lưu ly

    Foxglove – [‘fɔksglʌv]: cây mao địa hoàng

    Geranium – [dʒi’reinjəm]: cây phong lữ

    Lily – [‘lili]: hoa loa kèn

    Orchid – [‘ɔ:kid]: cây phong lan

    Pansy – [‘pænzi]: cây hoa bướm

    Poppy – [‘pɔpi]: cây anh túc

    Primrose – [‘primrouz]: hoa anh thảo

    Rose – [rouz]: cây hoa hồng

    Snowdrop – [‘snoudrɔp]: hoa giọt tuyết

    Sunflower – [‘sʌn,flauə]: cây hướng dương

    Tulip – [‘tju:lip]: hoa uất kim hương

    Water lily – [‘wɔ:tə’lili]: Hoa súng

  • TOP 500 tính từ trong tiếng Anh thông dụng nhất

    TOP 500 tính từ trong tiếng Anh thông dụng nhất

    TOP 500 tính từ trong tiếng Anh thông dụng nhất

    TOP 500 tính từ trong tiếng Anh thông dụng nhất

    Xem thêm Cách sử dụng giới từ trong tiếng Anh

    1. Danh sách 500 tính từ trong tiếng Anh thông dụng nhất

    Tính từ Nghĩa
    different khác nhau
    used được sử dụng
    important quan trọng
    every mỗi
    large lớn
    available có sẵn
    popular phổ biến
    able thể
    basic cơ bản
    known được biết đến
    various khác nhau
    difficult khó khăn
    several nhiều
    united thống nhất
    historical lịch sử
    hot nóng
    useful hữu ích
    mental tinh thần
    scared sợ hãi
    additional thêm
    emotional cảm xúc
    old
    political chính trị
    similar tương tự
    healthy khỏe mạnh
    financial tài chính
    medical y tế
    traditional truyền thống
    federal liên bang
    entire toàn bộ
    strong mạnh mẽ
    actual thực tế
    significant đáng kể
    successful thành công
    electrical điện
    expensive đắt
    pregnant mang thai
    intelligent thông minh
    interesting thú vị
    poor người nghèo
    happy hạnh phúc
    responsible chịu trách nhiệm
    cute dễ thương
    helpful hữu ích
    recent gần đây
    willing sẵn sàng
    nice đẹp
    wonderful tuyệt vời
    impossible không thể
    serious nghiêm trọng
    huge lớn
    rare hiếm
    technical kỹ thuật
    typical điển hình
    competitive cạnh tranh
    critical quan trọng
    electronic điện tử
    immediate ngay lập tức
    whose
    aware nhận thức
    educational giáo dục
    environmental môi trường
    global toàn cầu
    legal pháp lý
    relevant có liên quan
    accurate chính xác
    capable có khả năng
    dangerous nguy hiểm
    dramatic ấn tượng
    efficient hiệu quả
    powerful mạnh mẽ
    foreign nước ngoài
    hungry đói
    practical thực tế
    psychological tâm lý
    severe nghiêm trọng
    suitable phù hợp
    numerous nhiều
    sufficient đủ
    unusual bất thường

    2. Danh sách tính từ trong tiếng Anh theo chủ đề

    Tính từ chỉ tính cách

    • Naughty: hư đốn, nghịch ngợm.
    • Stubborn: bướng bỉnh
    • Sensitive: nhạy cảm, nhạy (bén)
    • Intelligent: thông minh
    • Nice: đáng yêu, tốt
    • Emotional: đa cảm
    • Bad-tempered: nóng tính
    • Mean: ích kỷ, xấu tính
    • Distracted: điên cuồng, quẫn trí
    • Dishonest: không trung thực
    • Rude: thô lỗ
    • Discreet: thận trọng, kín đáo
    • Crazy: điên khùng
    • Cheeky: xấc xược, vô lễ
    • Cheerful: vui vẻ
    • Energetic: mạnh mẽ, tràn đầy năng lượng
    • Untidy: lộn xộn, bê bổi
    • Pessimistic: bi quan
    • Optimistic: lạc quan
    • Unpleasant: khó chịu
    • Talkative: lắm lời, nhiều chuyện
    • Calm: điềm tĩnh, trầm tĩnh
    • Passionate: tha thiết, nồng nhiệt
    • Proud: tự hào
    • Sincere: chân thành
    • Lazy: lười biếng
    • Lively: sinh động
    • Funny: khôi hài, vui tính
    • Silly: ngớ ngẩn
    • Shy: nhút nhát
    • Determined: cương quyết
    • Versatile: linh hoạt, (có) nhiều tài
    • Sociable: hòa đồng
    • Worried: lo âu
    • Thoughtful: chu đáo, thấu đáo
    • Humble: khiêm tốn
    • Friendly: thân thiện
    • Frank: ngay thẳng, thẳng thắn
    • Obedient: vâng lời
    • Honest: thật thà
    • Fearless: không sợ hãi
    • Unfriendly: không thân thiện
    • Generous: hào phóng
    • Compassionate: (dễ) động lòng thương, lòng trắc ẩn
    • Warm-hearted: nhiệt tình, tốt bụng
    • Disobedient: không vâng lời
    • Straightforward: thẳng thắn
    • Selfish: ích kỷ
    • Imaginative: giàu trí tưởng tượng
    • Placid: điềm tĩnh, ôn hòa
    • Jealous: hay ghen tị, ghen tuông
    • Helpful: hay giúp đỡ
    • Enthusiastic: nhiệt thành, nhiệt tình
    • Persistent: cố chấp
    • Rational: có chừng mực, hợp lý
    • Reserved: kín đáo, dè dặt
    • Self-confident: tự tin
    • Bossy: hách dịch, thích ra lệnh
    • Plucky: gan dạ
    • Patient: kiên nhẫn
    • Impatient: nóng nảy
    • Easygoing: dễ tính
    • Careless: cẩu thả
    • Messy: lộn xộn
    • Hard-working: chăm chỉ
    • Creative: sáng tạo
    • Broad-minded: suy nghĩ chín chắn
    • Faithful: trung thành
    • Kind: tốt bụng
    • Courageous: can đảm
    • Loyal: trung thành
    • Modest: khiêm tốn
    • Tidy: ngăn nắp
    • Confident: tự tin
    • Attentive: chú tâm, ân cần
    • Loving: thương
    • Reliable: đáng tin cậy
    • Scared: sợ hãi
    • Conscientious: tận tâm
    • Good-tempered: tốt tính
    • Careful: cẩn thận
    • Gentle: dịu dàng
    • Neat: gọn gàng, ngăn nắp
    • Dynamic: năng nổ, sôi nổi
    • Fair-minded: công bằng
    • Impartial: vô tư
    • Supportive: ủng hộ, hay khuyến khích, động viên
    • Timid: nhút nhát
    • Intellectual: trí thức
    • Brave: can đảm
    • Ambitious: tham vọng
    • Polite: lịch sự
    • Romantic: lãng mạn
    • Diplomatic: khôn ngoan, khéo léo
    • Courteous: lịch sự
    • Humorous: khôi hài, hài hước
    • Self-disciplined: tự giác
    • Smart: thông minh
    • Serious: nghiêm túc, nghiêm khắc
    • Hypocritical: đạo đức giả
    • Adventurous: táo bạo

    Tính từ chỉ cảm xúc trong tiếng Anh

    • Happy: vui mừng
    • Afraid: sợ
    • Sad: buồn
    • Hot: nóng
    • Amused: thích thú
    • Bored: chán
    • Anxious: lo lắng
    • Confident: tự tin
    • Cold: lạnh
    • Suspicious: khả nghi
    • Surprised: ngạc nhiên
    • Loving: thương
    • Curious: tò mò
    • Envious: ghen tị
    • Jealous: ghen tuông
    • Miserable: khổ sở
    • Confused: bối rối
    • Stupid: ngốc nghếch
    • Angry: bực bội
    • Sick: đau ốm
    • Ashamed: hổ thẹn
    • Withdrawn: tránh xa
    • Indifferent: vô tư
    • Sorry: lấy làm tiếc
    • Determined: cương quyết
    • Crazy: khùng
    • Bashful: rụt rè
    • Depressed: suy xụp
    • Enraged: phẫn nộ
    • Frightened: kinh hãi
    • Lonely: cô đơn
    • Interested: thích thú, cảm thấy thú vị
    • Shy: nhát
    • Hopeful: đầy hy vọng
    • Regretful: ân hận
    • Scared: sợ hãi
    • Stubborn: bướng bỉnh
    • Thirsty: khát nước
    • Guilty: tội lỗi
    • Nervous: lo lắng
    • Embarrassed: xấu hổ
    • Disgusted: ghê tởm
    • Proud: tự hào
    • Ecstatic: ngây ngất
    • Frustrated: bực bội
    • Hurt: đau
    • Hungry: đói
    • Tired: mệt
    • Smug: tự mãn
    • Thoughtful: trầm tư, sâu sắc, thận trọng
    • Pained: đau đớn
    • Optimistic: lạc quan
    • Relieved: an tâm
    • Puzzled: bối rối
    • Shocked: ngạc nhiên sửng sốt
    • Joyful: hân hoan
    • Sleepy: ngái ngủ
    • Excited: thích thú
    • Skeptical: đa nghi
    • Bad: xấu, tệ
    • Worried: lo lắng

    Tính từ chỉ ngoại hình, tuổi tác,

    • Beautiful: xinh đẹp
    • Pretty: xinh đẹp
    • Elegant: thanh lịch
    • Funny: buồn cười
    • Cute: dễ thương
    • Handsome: đẹp trai
    • Gorgeous: rực rỡ
    • Ugly: xấu xí
    • Attractive: hấp dẫn
    • Good-looking: đẹp
    • Young: trẻ
    • Middle-aged: trung niên
    • Old: già
    • Plump: đầy đặn
    • Thin: gầy
    • Fat: mập
    • Slim: mảnh khảnh
    • Short: thấp
    • Medium-height: trung bình
    • Tall: cao

    3. Các cặp tính từ đối lập trong tiếng Anh

    • Slow – Fast: chậm – nhanh
    • Thick – Thin: dày – mỏng
    • Straight – Curly: thẳng – xoan
    • Light – Heavy: nhẹ – nặng
    • Loose – Tight: lỏng lẻo – chặt chẽ
    • Beautiful – Ugly: đẹp – xấu
    • Big – Small: to – nhỏ
    • Strong – Weak: mạnh – yếu
    • Healthy – Sick: khỏe mạnh – đau ốm
    • Low – High: thấp -cao
    • Poor – Wealthy: nghèo – giàu có
    • Short – Tall: thấp – cao
    • Thin – Fat: gầy – béo
    • Bad – Good: xấu – tốt
    • Straight – Crooked: Thẳng – cong
    • Deep – Shallow: Sâu – Nông
    • Dark – Light: tối – sáng
    • Lazy – Hard-working: Lười biếng – Chăm chỉ
    • Brave – Cowardly: dũng cảm – hèn nhát
    • Cheap – Expensive: rẻ – đắt
    • Distant – Near: xa – gần
    • Modern – Ancient: hiện đại – cổ đại
    • Delicious – Awful: ngon – dở
    • Wide – Narrow: rộng – hẹp
    • Talkative – Taciturn: nói nhiều – ít nói
    • Careful – Careless: cẩn thận – cẩu thả
    • Pessimistic – Optimistic: bi quan – lạc quan
    • Tidy – Messy: gọn gàng – lộn xộn
    • Patient – Impatient: kiên nhẫn – nóng nảy
    • Friendly – Unfriendly: Thân thiện – Không thân thiện
    • Cold – Hot: lạnh – nóng
    • Dishonest – Honest: Không trung thực – Trung thực
    • Happy – Unhappy: hạnh phúc – không hạnh phúc
    • Selfish – Generous: Ích kỷ – Hào phóng
  • Cụm động từ trong tiếng Anh là gì?

    Cụm động từ trong tiếng Anh là gì?

    Cụm động từ trong tiếng Anh là gì?

    Cụm động từ (Phrasal Verb) là sự kết hợp của một động từ với trạng từ (adverb) hoặc giới từ (preposition) để tạo thành một cụm động từ với nghĩa đặc biệt và khó đoán.

    Cụm động từ trong tiếng Anh là gì?

    • Cụm động từ là các cụm từ có cấu trúc bao gồm một động từ và một tiểu từ (phó từ, giới từ).
    • Ý nghĩa của các cụm động từ không chịu ảnh hưởng bởi ý nghĩa của động từ. Việc học các cụm động từ cũng không nên đánh đồng với việc học các động từ và tiểu từ độc lập nhau, mà cần học cả cụm động từ đó với cách sử dụng của chúng trong từng văn cảnh.

    Cụm động từ theo các chủ đề thường gặp

    Cụm động từ dùng cho các hoạt động trong lớp học (Classroom activities)

    • come in (vào, tới, đến) Ví dụ: Come in, please! (Mời vào!)
    • stand up (đứng lên) Ví dụ: Students have to stand up and greet when teacher enters the classroom. (Học sinh phải đứng dậy và chào khi cô giáo bước vào lớp)
    • sit down (ngồi xuống) Ví dụ: Sit down, please! (Hãy ngồi xuống nào!)
    • take out (lấy ra, đem ra, mang ra) Ví dụ: Take out your book, please! (Hãy lấy sách ra nào!)
    • write down (viết vào giấy) Ví dụ: Write down your name on your answer sheet. (Hãy viết tên lên phiếu trả lời của bạn.)
    • pick up    (thu, lượm, nhặt) Ví dụ: We used to have to pick up rubbish at school for punishment. (Chúng tôi thường bị phạt nhặt rác ở trường.)
    • look up    (tra cứu, tìm kiếm) Ví dụ: You can look it up in the dictionary. (Bạn có thể tra nó trong từ điển.)
    • turn over (lật, giở sang trang của sách) Ví dụ: Please turn over to page 12. (Hãy mở sang trang số 12.)

    Cụm động từ dùng cho các hoạt động hằng ngày (Daily activities)

    Phrasal verbs Cụm động từ trong tiếng Anh là gì? 4 Cụm động từ trong tiếng Anh là gì? 5 Cụm động từ trong tiếng Anh là gì? 6

    • go off    (phát ra tiếng kêu, báo thức) Ví dụ: The alarm goes off at 5:30 a.m. (Đồng hồ báo thức lúc 5 giờ 30 sáng.)
    • wake up    (thức giấc, đánh thức) Ví dụ: We woke up because of a loud noise last night. (Tôi đã tỉnh giấc bởi tiếng ồn lớn đêm qua.)
    • turn off (tắt đi) Ví dụ: Turn off the lights when you leave. (Hãy tắt điện khi bạn rời đi.)
    • get up    (thức dậy)   Ví dụ: What time do you often get up in the morning? (Buổi sáng bạn thường thức dậy lúc mấy giờ?)
    • put on    (mặc quần áo vào) Ví dụ: I put on a shirt and a pant. (Tôi mặc 1 chiếc áo sơ mi và quần dài.)
    • get on    (lên xe buýt, tàu hỏa …) Ví dụ: Students is getting on the school bus. (Học sinh đang lên xe buýt của trường.)
    • get off    (xuống xe)  Ví dụ: It’s time to get off the train. (Đã đến lúc xuống tàu rồi.)

    Cụm động từ dùng trong du lịch (Travelling)

    Cụm động từ trong tiếng Anh là gì?

    • check in (làm thủ tục nhập cảnh, thủ tục nhận phòng) Ví dụ: If the room is ready you can check in early. (Nếu phòng sẵn sàng, bạn có thể làm thủ tục nhận phòng sớm.)
    • check out  (làm thủ tục xuất cảnh sân bay, thủ tục trả phòng khách sạn) Ví dụ: It’s time to check out. (Đã đến lúc trả phòng.)
    • run out of    (cạn kiệt, thiếu hụt) Ví dụ: We ran out of gas last night and had to push the bike for an hour. (Chúng tôi bị hết xăng nên phải đẩy xe gần 1 tiếng tối qua.)
    • pick up    (đón ai)   Ví dụ: The hotel car will pick us up right after lunch. (Xe của khách sạn sẽ đón bạn ngay sau bữa trưa.)
    • take off (cất cánh, khởi hành) Ví dụ: The plane will take off about 10 minutes late. (Máy bau sẽ cất cánh muộn 10 phút.)
    • speed up (tăng tốc, làm việc gì nhanh hơn) Ví dụ: We need to speed up if we don’t want to be late. (Chúng ta phải tăng tốc nếu chúng ta không muốn bị muộn.)
    • drop off (cho ai xuống xe ở điểm nào đó) Ví dụ: Please drop me off at the next bus stop. (Hãy cho tôi xuống xe ở điểm dừng tiếp theo của xe buýt.)

    Một số cụm động từ (phrasal verb) thông dụng:

    • Account for /əˈkaʊnt/Giải thích về một lí do hoặc một nguyên nhân cho sự tồn tại của một vật nào đó, hoặc cho điều gì đó vừa xảy ra.
    • Break down /breɪkdaʊn/(Máy móc,…) bị hỏng, (đường xá,…) phá vỡ
    • Break in/into /breɪk ˈɪn.tuː/: Đột nhập vào, xong vào một cách không được phép
    • Break up /breɪk ʌp/: Chia tay, kết thúc (khóa học, năm học, cuộc họp, bữa tiệc,…)
    • Bring sth up /brɪŋ ʌp/: Đề cập chuyện gì đó
    • Bring sb up /brɪŋ ʌp/: Nuôi nấng (con cái)
    • Call for /kɔːl fɔːr/Ghé qua (để đón ai đó hoặc lấy vật gì đó)
    • Carry out /ˈkær.i aʊt/: Tiến hành, thực hiện (kế hoạch)
    • Catch up/ Catch up with sb / /kætʃ ʌp/ Theo kịp hoặc bắt kịp ai đó
    • Clean sth up /kliːn ʌp/ : Lau chùi, dọn dẹp, (thời tiết) sáng sủa hơn
    • Come across /kʌm əˈkrɒs/Tình cờ gặp (người nào đó), tình cờ thấy (vật gì đó)
    • Come off /kʌm ɒf/: Thành công
    • Come up against s.th /kʌm ʌp əˈɡenst/: Đối mặt, đương đầu với cái gì đó
    • Count on/ upon sb /kaʊnt ɒn/əˈpɒn/ : Tin cậy hoặc dựa dẫm vào người nào đó
    • Cut down/ back (on) sth /kʌt daʊn/bæk/: Cắt giảm cái gì đó
    • Cut off /kʌt ɒf/:Ngừng cung cấp (điện, nước, chất đốt,…); cắt đứt (mối quan hệ nào đó)
    • Do away with sth /duː əˈweɪ wɪð/: bỏ cái gì đó đi không sử dụng cái gì đó
    • Do without sth /duː wɪˈðaʊt/ : chấp nhận không có cái gì đó
    • Dress up /dres ʌp/: ăn mặc đẹp
    • Drop by /drɒp baɪ/: ghé qua
    • Drop sb off /drɒp ɒf/: thả ai xuống xe
    • Fill in /fɪl ɪn/: điền thông tin vào
    • Fix up /fɪks ʌp/: Sắp xếp, thu xếp
    • Get by /ɡet baɪ/: xoay xở, đối phó
    • Get down /ɡet daʊn/: làm cho thất vọng, chán nản
    • Get on /ɡet ɒn/: Lên (xe buýt, máy bay,…)
    • Get up /ɡet ʌp/: thức dậy
    • Give up /ɡɪv ʌp/: từ bỏ
    • Go away /ɡəʊ əˈweɪ/: biến mất, tan đi
    • Go off /ɡəʊ ɒf/: (chuông) reo, (súng) nổ, (thức ăn) ươn/thối
    • Go on /ɡəʊ ɒn/: tiếp tục
    • Go out /ɡəʊ aʊt/: (ánh sáng, lửa, đèn) tắt
    • Go over /ɡəʊ ˈəʊ.vər/: xem xét, kiểm tra
    • Grow up /ɡrəʊ ʌp/: trưởng thành, lớn lên
    • Hold on /həʊld ɒn/: chờ, đợi
    • Keep on /kiːp ɒn/: tiếp tục
    • Keep up (with) /kiːp ʌp wɪð/: bắt kịp, theo kịp
    • Leave out /liːv aʊt/: bỏ qua, bỏ quên, bỏ sót
    • Look after /lʊk ˈɑːf.tər/: chăm sóc, trông nom
    • Look down on /lʊk  daʊn ɒn/: coi thường
    • Look for /lʊk fɔːr/: tìm kiếm
    • Look forward to /lʊk ˈfɔː.wəd tuː/:  mong đợi
    • Look into /lʊk ˈɪn.tuː/: điều tra
    • Look out /lʊk aʊt/: coi chừng
    • Look up /lʊk ʌp/: tìm, tra cứu
    • Look up to /lʊk ʌp tuː/: coi trọng, kính trọng, ngưỡng mộ
    • Make up /meɪk ʌp/: bịa đặt, sáng tác (một câu chuyện, bài thơ,…); trang điểm, hóa trang.
    • Pick up /pɪk ʌp/: cho đi nhờ xe, đón ai bằng xe
    • Put on /pʊt ɒn/: mặc (quần áo), mang (giày), đội (mũ), tăng (cân).
    • Run out /rʌn aʊt/: hết, cạn kiệt
    • Sell off /sel ɒf/: bán giảm giá
    • Shut up /ʃʌt ʌp/: ngừng nói, làm cho ngừng nói, im miệng
    • Set up /set ʌp/: thành lập
    • Send out /send aʊt/: gửi đi, phân phát
    • Set off/out /set ɒf/aʊt/: khởi hành
    • Stand out /stænd aʊt/: nổi bật
    • Take after /teɪk ɑːf.tər/: giống
    • Take off /teɪk ɒf/: cỏi (quần áo); (máy bay) cất cánh
    • Take on /teɪk ɒn/: đảm nhận (công việc)
    • Talk over /tɔːk əʊ.vər/: thảo luận, bàn luận
    • Think over /θɪŋk əʊ.vər/: suy nghĩ lại, cân nhắc
    • Try on /traɪ ɒn/: mặc thử (quần áo)
    • Turn on /tɜːn ɒn/: mở, bật (đèn, máy móc, động cơ, bếp,…)
    • Turn off /tɜːn ɒf/: tắt, khóa (đèn, máy móc, động cơ, bếp,…)
    • Wash up /wɒʃ ʌp/: rửa bát
    • Work out /wɜːk aʊt/: tính toán
  • Từ vựng tiếng Anh về các loài cây

    Từ vựng tiếng Anh về các loài cây

    Từ vựng tiếng Anh về các loài cây

    Từ vựng tiếng Anh về các loài cây

    • Alder – [‘ɔl:də]: cây tổng quán sủi
    • Apple tree – [‘æpltri:]: cây táo
    • Ash – [æ∫]: cây tần bì
    • Beech – [bi:t∫]: cây sồi
    • Birch – [bə:t∫]: cây gỗ bulô
    • Bracken – [‘brækən]: cây dương xỉ diều hâu
    • Brambles – [‘bræmbl]: cây mâm xôi
    • Bush – [bu∫]: bụi rậm
    • Cactus (số nhiều: cacti) – [‘kæktəs]: cây xương rồng
    • Cedar – [‘si:də]: cây tuyết tùng
    • Cherry tree – [‘t∫eritri:]: cây anh đảo
    • Chestnut tree – [‘t∫esnʌttri:]: cây dẻ
    • Coconut tree – [‘koukənʌttri:]: cây dừa
    • Corn – [kɔ:n]: ngô
    • Elm – [elm]: cây đu
    • Fern – [fə:n]: cây dương xỉ
    • Fig tree – [‘figtri:]: cây sung
    • Fir – [fə:]: cây linh sam
    • Flower – [‘flauə]: hoa
    • Fungus (số nhiều: fungi) – [‘fʌηgəs]: nấm nói chung
    • Grass – [grɑ:s]: cỏ trồng
    • Hawthorn – [‘hɔ:θɔ:n]: cây táo gai
    • Hazel – [‘heizl]: cây phỉ
    • Heather – [‘heðə]: cây thạch nam
    • Herb – [hə:b]: thảo mộc
    • Holly – [‘hɔli]: cây nhựa ruồi
    • Horse chestnut tree – [hɔ:s ‘t∫esnʌt tri:]: cây dẻ ngựa
    • Ivy – [‘aivi]: cây thường xuân
    • Lime – [laim]: cây đoan
    • Maple – [‘meipl]: cây thích
    • Moss – [mɔs]: rêu
    • Mushroom – [‘mʌ∫rum]: nấm ăn
    • Nettle – [‘netl]: cây tầm ma
    • Oak – [ouk]: cây sồi
    • Olive tree – [‘ɔlivtri:]: cây ô-liu
    • Pear tree – [peə(r)tri:]: cây lê
    • Pine – [pain]: cây thông
    • Plane – [plein]: cây tiêu huyền
    • Plum tree – [plʌmtri:]: cây mận
    • Poplar – [‘pɔplə(r)]: cây bạch dương
    • Shrub – [∫rʌb]: cây bụi
    • Sycamore – [‘sikəmɔ:]: cây sung dâu
    • Thistle – [‘θisl]: cây kế
    • Toadstool – [‘toudstu:l]: nấm độc
    • Tree – [tri:]: cây
    • Weed – [wi:d]: cỏ dại
    • Weeping willow – [‘wi:piη ‘wilou]: cây liễu rủ
    • Wheat – [wi:t]: lúa mì
    • Wild flower – [waild ‘flauə]: hoa dại
    • Willow – [‘wilou]: cây liễu
    • Yew – [ju:]: cây thủy tùng

    Từ vựng tiếng Anh về các bộ phận của cây

    Từ vựng tiếng Anh về các loài cây

    • Bark – [bɑ:k]: vỏ cây
    • Berry – [‘beri]: quả mọng
    • Blossom – [‘blɔsəm]: hoa (của cây ăn quả)
    • Branch – [brɑ:nt∫]: cành cây
    • Bud – [bʌd]: chồi
    • Coniferous – [kou’nifərəs]: lá kim
    • Deciduous – [di’sidjuəs]: (thực vật học) sớm rụng
    • Evergreen – [‘evəgri:n]: cây thường xanh
    • Flower – [‘flauə]: hoa
    • Fruit tree – [‘fru:ttri:]: cây ăn quả
    • Leaf – [li:f]: lá
    • Palm tree – [‘pɑ:mtri:]: cây cọ
    • Petal – [‘petl]: cánh hoa
    • Pine cone – [‘painkoun]: quả của cây thông
    • Pollen – [‘pɔlən]: phấn hoa
    • Root – [ru:t]: rễ cây
    • Sap – [sæp]: nhựa cây
    • Stalk – [stɔ:k]: cuống hoa
    • Stem – [stem]: thân cây hoa
    • Thorn – [θɔ:n]: gai
    • Trunk – [trʌηk]: thân cây
    • Twig – [twig]: cành con

    Từ vựng tiếng Anh theo chủ đề khác